جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

cf3c2bd0-ea19-4c1e-87bd-fe8f2befd10d

آگاهی‌دهی دربارۀ حرام‌بودن حملۀ انتحاری

04 July 2021

گزارش از: ذبیح‌الله فطرت

 

در نکوهش حملۀ انتحاری و این‌که انتحار هیچ توجیه مذهبی و دینی ندارد، کمپاینی در شهر کابل و شماری از ولایات افغانستان راه‌اندازی شده است.

حملۀ انتحاری، یکی از روش‌های جنگ ۲۰ ساله در افغانستان بود. طالبان با استفاده از این روش به نهادهای دولتی و شهر و بازار حمله کرده و علاوه بر اهداف دولتی، هزاران غیرنظامی بی‌گناه را قربانی ساخته‌اند. نخستین قربانی حملۀ انتحاری در افغانستان، احمدشاه مسعود، فرمانده نام‌دار جهاد و مقاومت بود که در سال ۲۰۰۱ به وسیلۀ دو حملۀ‌کنندۀ انتحاری عرب در ولایت تخار ترور شد. 

بربنیاد کمپاین راه‌اندازی شده، حملۀ انتحاری نه‌تنها جواز دینی و شرعی ندارد، بلکه در مغایرت کامل با احکام دینی و شرعی و اسلامی قرار دارد.

علمای دینی می‌گویند که برخلاف تصور حاکم در میان گروه‌های تروریستی – تکفیری، حمله‌کنندۀ انتحاری، نه‌تنها شهید نیست، بل مستجوب عذاب الاهی می‌باشد.

علمای دینی می‌گویند که طبق آیۀ صریح قرآن کریم، حملۀ انتحاری در دین مقدس اسلام حرام مطلق است. علمای کرام به آیه‌های «وَلاَ تُلْقُواْ بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ.» (سوره بقره، آیه ۱۹۵) و فَأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِيلِهِ (سوره العمران، آیه ۷) استناد می‌کنند که نشان‌دهندۀ حرام‌بودن حملۀ انتحاری می‌باشد.

یکی از عالمان دین در کابل با اشاره به این کمپاین گفت که مهم است که مردم دربارۀ حملۀ انتحاری از دین مقدس اسلام بدانند. به گفتۀ او، طالبان با سوءاستفاده از احکام دین این عملیۀ ناروا را انجام می‌دهند. اما خودکشی و انتحار هیچ توجیه مذهبی و دینی ندارد و آنچه گروه‌های تروریستی انجام می‌دهند در مغایرت آشکار با احکام دینی و اعتقادات مسلمانان است. 

 

اسلام,افغانستان,جنگ,حمله انتحاری,طالبان