پنج شنبه, ۳۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

227853243_4232758806818955_8925723562042170647_n

جلسۀ فوق‌العادۀ شورای ملی: پایان گفت‌وگوهای صلح؛ تمرکز بر میدان جنگ

02 August 2021

گزارشگر: عصمت‌الله احراری

جلسۀ فوق‌العادۀ شورای ملی افغانستان امروز با حضور سران قوه‌های سه گانه، رهبران سیاسی و مقامات بلندپایۀ دولتی برگزرا شد.

به گزارش خبرگزاری کشور، در این جلسه، رییس‌جمهور غنی خطوط اساسی سیاست حکومت را دربارۀ جنگ و صلح شرح داد. او گفت که ارزیابی هیأت مذاکره‌کننده این است که طالبان هیچ اعتقادی به صلح و مذاکره ندارند، الی این که ما میدان جنگ را تغییر بدهیم تا این محاسبه گمراه کنندۀ شان تغییر کند.

غنی از پروسۀ صلح امریکا با تندی انتقاد کرد و گفت که جای یک روند ملی و واقعبینانه را یک روند شتابزدۀ وارداتی گرفت. روندی که بر فرضیه‌های خام استوار بود و اساسش را فشار بر جمهوریت و تخریب دموکراسی می‌ساخت. این روند نه تنها منجر به صلح نشد، بلکه کوشش مشروعیت بخشی به یک گروه متجاوز و شریر و تلاش برای مشروعیت زدایی از صف واحد جمهوریت شد. این روند شک ایجاد کرد. ابهام خلق کرد و محصولش همین وضعیتی است که شما می‌بینید.

او گفت که اگر واقعبینانه صحبت کند، در سه ماه گذشته با یک حالت غیرمترقبه روبرو شده‌اند. من همه روزه با بخش های مختلف مردم افغانستان در تماس استم. با مردم می بینم. با عسکر در جبهه صحبت میکنم. با خانواده های شهدا صحبت میکنم. به ولایات سفر می کنم . ما مورد یک هجوم تبلیغاتی داخلی و خارجی استیم. پیش بینی های بی موردی هم صورت گرفت. شایعات زیادی را می همه ما میشنویم. مثلا آیا وضعیتی که پیش آمد در نتیجه معامله پنهانی بود؟ کدام معامله؟ هیچ معامله یی در کار نیست! فقط عدم آماده گی دو جانبه و ضعف های خورد و ریزه در رهبری سطوح متوسط سرهم شدند و حالت شک و ابهام را بوجود آوردند.

غنی گفت که ما با یورش بی سابقه تروریزم روبرو استیم. این یورش سه بعد دارد. طالب طالب 24 سال پیش نیست. طالب متشدد تر، خونخوار تر و جابر تر  بر ما هجوم آورده است. طالب نه تنها این که روابط خود را با تروریستان داخلی و بین المللی قطع نکرده بلکه این روابط قوی تر شده است، خشونت شان افزون تر شده است. بی اعتنایی شان به احکام و ارزش های دین مبین اسلام و قوانین بین المللی بشردوستانه و حملات شان بر زنان و فعالان مدنی و رسانه یی بیشتر شده است. این بار ما با یک حرکت پراگنده و بی تجربه روبرو نیستیم. با یک دستگاه منظم سوق اداره روبرو استیم که در عقب آن ائتلاف نامقدس تروریزم بین المللی و حلقات حامی شان قرار دارند. با یک یورشی روبرو استیم که عقبه آن را مفکوره دگم و تاریک اندیشی پر میکند. با یک یورشی روبرو استیم که در عقب آن باجگیران بنادر، کلانترین قاچاق بران مواد مخدر به شمول هیرویین و انواع مواد مخدر، قاچاقچیان معادن کرومایت و طلا  و قاچاقیان چوب  و رخام… قرار دارند. این جنگ را ما در مقابل ائتلاف نامقدس گروه های ترورویستی، ایدیولوژیک، قاچاقبران، باجگیران و رهزنان می نمایم.

او وظایف نهادهای امنیتی را مشخص ساخت و گفت که اهداف استراتژیک را اردوی ملی دنبال کند، پولیس مسوولیت تأمین امنیت شهرها را برعهده گیرد و امنیت ملی و مشاورریت امنیت ملی، بسیج مردمی را رهبری نماید.

او گفت که هفتاد و دو سال دارم و دیگر هیچ سرمایه و هیچ امتیازی در زنده گی به کارم نیست. یک مرام مقدس دارم. می خواهم که نسل های کنونی و آینده افغانستان در یک افغانستان آباد، آزاد،مرفه و سربلند زنده گی کنند. تعهد من به شما و ملت افغانستان این است که در مقابل هیچ نیروی ویرانگر زانو نمی زنم. یا در میز مذاکره واقعی زانو به زانو می نشینیم. یا در میدان جنگ زانو های شان را می شکنیم. ما انتخاب خود را کرده اییم. طالب و حامیان شان انتخاب خود را کنند!

در پایان جلسه، شورای ملی در اعلامیه‌یی به حمایت از نظام، دست‌آوردها و ارزش‌های دو دهۀ پسین تأکید ورزید. 

اشرف غنی,پارلمان,رحمانی,صلح,طالبان,عبدالله