جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

5a6c5c874757c

واکنش‌ها به حمله بر یک مرکز آموزشی: هزاره‌ها سیستماتیک حذف می‌شوند

24 October 2020

فرماندهی پولیس کابل می‌گوید که در رویداد تروریستی امروز بر مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل دست‌کم 13 تن کشته و 30 تن زخم برداشته‌ است.

به گزارش خبرگزاری کشور، عصر امروز یک حمله‎کنندۀ انتحاری خود را در برابر مرکز آموزشی کوثر دانش در دشت‌برچی منفجر کرد.

وزارت داخله می‌گوید که مهاجم انتحاری از سوی نیروهای امنیتی شناسایی شد و پیش از رسیدن به هدف خود را منفجر کرد.

طاریق آرین سخنگوی وزارت امور داخله گفت که انتحارکننده عصر امروز در حوزه ۱۳ کابل ساحه پل خشک که می‌خواست داخل مرکز آموزشی کوثر شود، قبل از رسیدن به هدف از سوی محافظین مرکز شناسایی گردید و خودش را داخل کوچه انفجار داد. تا اکنون ۱۰ شهید و ۲۰ مجروح انتقال شده است.

اما فرماندهی پولیس کابل اعلام کرد که احتمال افزایش تلفات ناشی از انفجار امروز وجود دارد.

رییس شورای عالی مصالحه در واکنش به این حمله گفت: «این حملۀ ضدبشری و خلاف موازین و ارزش‌های اسلامی و انسانی تروریستان بدصفت و جبون را باشدیدترین کلمات محکوم می‌کنیم. تروریستان بزدل و خداناباور، با حمله به کودکان و دانش‌آموزان بی‌گناه و مظلوم، نشان داده‌اند که به هیچ آئیین و اصولی پای‌بند نیستند.»

امین احمدی عضو هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح گفت: «حمله به مرکز آموزشی کوثر و کشتار کودکان تکان‌دهنده و تکرار جنایات پیشین است. رویدادهایی از این دست نشان می‌دهند که هزاره‌ها و شیعیان بیشتر و به صورت سیستماتیک  در معرض حذف،  کشتار و تبیعیض‌ اند، به همین دلیل باید حمایت از آنان جزو اولویت‌های دولت ، ملت و جامعه جهانی باشد، در راستای این هدف نیازمند یک کوشش ک تلاش جمعی هستیم تا به یک راهبرد همگانی تبدیل شود. دست یابی به این هدف چندان دور از دسترس نیست.»

ناهید فرید عضو مجلس نمایندگان گفت که اگر طالبان مسوولیت این رویداد را برعهده نمی‌گیرند باید با اعلام آتش بس تعهد خود را برای پایان جنگ و کشتار و تأمین صلح ثابت سازند.

این دومین حمله بر مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل است.

تاهنوز هیچ گروهی مسوولیت این رویداد را برعهده نگرفته است. اما پیش از این مسوولیت حمله به مدارس و تکیه‌خانه‌ها در غرب کابل را گروه داعش برعهده گرفته است.

حمله به مرکز آموزشی کوثر,داعش,طالبان,کابل,کشتار هزاره ها