پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

انتخابات-افغانستان2

انتخابات ریاست‌جمهوری چه خواهد شد؟

21 September 2019

تمیم عاصی
از من می‌پرسند انتخابات ریاست جمهوری به کجا می‌رود و چی باید توقع داشت؟
جواب من ساده است انتخابات در شهر های و حومه شهر های برگزار می‌شود و مملو از تقلب، سو مدیریت و مشکلات تخنیکی خواهد بود که این حقایق زمینی غیر قابل انکار است.
انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تقابلی است میان یک توده غربزده، شهرنشین و بدون ریشه که از زور، زر و امتیازات حکومتی بخاطر بقای قدرت خویش استفاده می‌کنند و مجاهدین سابق، زورمندان محلی و ناراضی های قدرت که در دور و نزدیک دو کاندید پیشتاز جمع شده اند. اساسا این انتخابات تقابل دو دیدگاه است – دیدگاه مدرنیته و شهر نشینان غربزده بدون پایگاه مردمی در مقابل جا افتاده های قدرت که سالها در محلات افغانستان به چماق و زور بالای مردم حکمرانی کرده اند.
در این میان دو گروه منتظر اند تا انتخابات به بحران برود تا اینها ناجی سیاسی و نظامی این معرکه شوند:
الف. گروه حامد کرزی
و ب. طالبان
اما این انتخابات به قطع به بحران خواهد رفت – چی در دور اول و چی در دور دوم و امریکا و ناتو هم دیگر حوصله تکرار سریال جان کری و میانجیگری را ندارند.
اگر انتخابات به بحران رفت به صورت قطع جامعه بین المللی در راس ایالات متحده امریکا خواهان ایجاد یک اداره موقت خواهد شد چون صلح برای شان یک اولویت است و حوصله دنیا دیگر از درامه های انتخاباتی ما به سر آمده است.
این انتخابات به بحران رفته و برآمد آن یکی از این سه سناریو خواهد بود: الف. حکومت وحدت ملی نسخه دوم البته شاید با محورهای قدرت بیشتر. ب. حکومت موقت تا مدیریت صلح و انتخابات زودهنگام را تحت قیومیت خویش بگیرد. ج. جنگ داخلی و کشمکش‌های نظامی.
هردو طرف اصلی انتخابات خود را برای یک رویارویی قوی انتخاباتی و در صورت ضرورت نظامی برای بعد از انتخابات آماده میکنند. حکومت بالای نیروهای امنیتی و دفاعی در صورت تقابل حساب می‌کند و غیر حکومتی بالای ملیشه‌ها و زورمندان محلی حساب می‌کند.
ترس من این است که در تقابل این دو قطب انتخاباتی و جنجالی شدن نتایج انتخابات – امریکا با طالبان، حامد کرزی و چند سیاسیون دیگر حکومت موقت ایجاد نکند.

 

افغانستان,امریکا,انتخابات,انتخابات افغانستان,انتخابات ریاست جمهوری,تمیم عاصی,کشورنیوز