پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

2

رهبران و احزاب افغانستان، سیاست را از احزاب امریکایی یاد بگیرند

26 January 2019

محمدجواد رحیمی

 

بعد از ۳۵ روز تعطیلی، کانگرس ایالات متحده امریکا یک لایحه مؤقت سه هفته‌یی را تصویب کردند که بعد از توشیح آن توسط ترامپ، بیشتر از ۸۰۰ هزار کارمند دولتی دوباره دست به کار خواهند شد. اعمار دیوار مرزی میان امریکا و مکسیکو یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود که تا حال تطبیق ناشده باقی مانده است. رقابت‌های حزبی میان حزب دموکرات و جمهوری‌خواهان زمانی شدت گرفت که دموکرات‌ها اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان را از آن خود کردند و سپس نانسی پلوسی یکی از نمایندگان سابقه دار و عضو برجسته حزب دموکرات، به حیث رییس مجلس نمایندگان تعین شد.

بعد از آنکه بیشتر از ۵ بیلیون دالر بودیجه پیشنهادی ترامپ برای اعمار دیوار مرزی میان امریکا و کشور مکسیکو توسط مجلس نمایندگان رد شد، بخش‌های مهم دولت تعطیل شد. بعد از چندین روز مذاکره و گفت‌وگو میان خانم پلوسی و ترامپ برای ختم تعطیلی، روابط میان آنها به سردی گرایید و خانم پلوسی از ترامپ خواست تا ایراد بیانیه سالانه‌اش به کانگرس را به تعویق اندازد. سپس، ترامپ با یک اقدام تلافی جویانه، سفر خانم پلوسی به افغانستان و چند کشور دیگر را لغو کرد.

بعد از آنکه فشارهای دموکرات‌ها بالای کاخ سفید افزایش یافت، ترامپ از دموکرات‌ها خواست که بودیجه پیشنهادی او برای اعمار دیوار را تصویب کنند و در عوض آن، بخش از طرح‌های حزب دموکرات در خصوص مهاجرین را خواهد پذیرفت اما طرح پیشنهادی ترامپ نیز به طور جدی و فوری توسط دموکرات‌ها رد شد. متعاقبأ، خانم پلوسی طی ارسال یک نامه به ترامپ، واضح بیان نمود که تا زمانیکه ترامپ به تعطیلی دولت پایان ندهد، اجازه سخنرانی در کانگرس امریکا را نخواهد داشت.

نهایتاً، طبق خواست دموکرات‌ها که گفته بودند تا زمانی‌که ترامپ به تعطیلی دولت پایان ندهد، دموکرات‌ها هیچ طرح و برنامه دیگری را با ترامپ نخواهند پذیرفت، ترامپ مجبور شد که از تمام موقف های تلخ و تند و بیانات چندهفته قبل خود گذشت کند و طبق برنامه دموکراتها، به تعطیلی دولت پایان دهد. این تعطیلی ۳۵ روزه، طولانی ترین تعطیلی در تاریخ امریکا ثبت شد که از یک طرف رقابت های جدی سیاسی میان احزاب را به نمایش گذاشت و از طرف دیگر اهمیت مدیریت و رهبری سالم را نیز به جامعه و جهانیان برجسته ساخت که فقدان آن باعث تعطیلی بزرگترین دولت در جهان امروزی شده بود.

افغانستان,سیاست