پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

556

مرگ یک سوسیالیست

27 December 2018

محمد مرادی

امروز ششم جدی/ دی سالروز مرگ «حفیظ‌الله امین» از رهبران حزب کمونیست دموکراتیک خلق افغانستان است. ۳۹ سال پیش در چنین روزی یعنی ششم جدی ۱۳۵۸، این کمونیست نسخه افغانی، توسط رفقای کمونیست روسی خود، در تپه «تاج بیگ» شهر کابل به قتل رسید. امین و سایر کمونیست‌های افغانستان پس از انقلاب هفت ثور ۱۳۵۷، عامل قتل هزاران انسان بی‌گناه هستند که فقط یکی از لیست‌های قربانیان آنان، به پنج هزار نفر می‌رسد. با این که اکنون کمونیست‌های سابق افغانستان، ماهیت کمونیستی حزب دموکراتیک خلق را انکار می‌کنند اما رهبران این حزب همواره به سوسیالیست بودن خود افتخار کرده‌اند. سوسیالیسم، به لغو مالکیت خصوصی بر ابزارهای تولید و برقراری مالکیت اجتماعی بر ابزارهای تولید گفته می‌شود که با کمونیسم، وجه مشترک دارد. لذا «لنین» از رهبران سابق شوروی، در کتاب «دولت و انقلاب» نوشته است:

“استراتژِی کمونیسم، لغو مالکیت خصوصی بر ابزار تولید و الغای کار مزدی است. جامعه کمونیستی جامعه‌ای است که در آن هر کس بر طبق استعدادهایش کار می‌کند و بر اساس نیازش از مواهب آن بهره‌مند می‌شود.”

به همین خاطر به شوروی سابق و متحدان و اقمارش، «اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی» می‌گفتند.

حفیظ‌الله امین پس از کشتن «نور محمد تره‌کی» اولین رهبر کودتای هفت ثور و احراز جایگاه رهبری در رژیم دموکراتیک خلق افغانستان، همیشه تلاش می‌کرد افغانستان را نیز یکی از کشورهای سوسیالیستی معرفی کند. او طی سخنانی که در ۲۳ جولای ۱۹۷۹ برابر با اول اسد/ مرداد ۱۳۵۸ توسط رسانه‌های دولت کمونیستی کابل منتشر شد، گفت:

“هیچ کشور دیگری در دنیا به اندازه افغانستان سابقه دوستی طولانی با شوروی نداشته است. ما افتخار می‌کنیم که در میان کشورهای سوسیالیستی- کارگری، افغانستان اولین کشوری بود که قبل از تأسیس رژیم کارگری اتحاد شوروی، آن را به رسمیت شناخت.”

این سخنان برای آن عده از سیاستمداران و کشورها که هنوز درباره ماهیت کمونیستی انقلاب هفت ثور ابهام داشتند، غیرمترقبه بود. بنابراین، سفارت آمریکا در کابل، سخنان امین را در نامه رسمی به وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن ارسال کرد. تاریخ این سندِ محرمانه که نسخه‌ای از آن به سفارت آمریکا در تهران نیز ارسال شده است، ۳۰ جولای ۱۹۷۹ برابر با هشتم اسد ۱۳۵۸ است. این سند، در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ از سفارت آمریکا در تهران به دست آمد. «آمستوتز» کاردار سفارت آمریکا در کابل که این سند توسط او تهیه شده، به عنوان ملاحظه زیر سند نوشته است:

“امین، با این سخنان خود، آشکارا ماهیت سیاسی جمهوری دموکراتیک افغانستان را معرفی کرد.”

هر چند گفته می‌شود که حفیط‌الله امین در روزهای پایانی زندگی‌اش، به امپریالیسم گرایش پیدا کرد و به آمریکا متمایل شد اما برای اثبات این سخن، به اسناد مستدل نیاز است. جالب است که پنج ماه پس از اظهارات امین درباره دوستی تاریخی افغانستان و شوروی و سوسیالیستی خواندن افغانستان، او توسط ارتش سرخ به قتل رسید و این‌گونه کارنامه یک سوسیالیست نافرمان و متمرّد افغان، توسط سوسیالیست‌های روسی بسته شد.

افغانستان,حفیظ الله امین,سوسیالت,شوروی,مرگ