پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

773x435_cmsv2_4a8df086-d480-530d-8546-2bfba53878b8-4042748

ناراحتی و عصبانیت ارگ از اظهارات دونالد ترمپ؛  گره کشا یا گره افزا؟

23 July 2019

اکرام اندیشمند

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در مورد اظهارات ترمپ که دیروز گفت اگر بخواهم در جنگ افغانستان طی یک هفته به پیروزی برسم، ده ملیون نفر کشته می شود و افغانستان ممکن است از صفحۀ روزگار حذف شود، اما من این را انجام نمیدهم، خشمگین شد و از واشنگتن در این مورد توضیح خواست. در نامۀ خبری ارگ بر سر این موضوع آمده است که ملت افغانستان به هیچ قدرت خارجی اجازۀ تعیین سرنوشت خویش را نداده و نخواهد داد. در حالی که افغانستان از همکاری امریکا برای آوردن صلح حمایت می کند، اما سرنوشت اساسی کشور ما در جلسات سران دول خارجی بدون حضور و زعامت افغان ها تعیین شده نمی تواند.

غیبت دولت افغانستان از مذاکرات عمران خان با پاکستان و هم چنان از مذاکرات امریکایی ها با طالبان تا اکنون در قطر، حکایت از ناکامی دیپلوماسی و انزوای این دولت دارد. کابل بر خلاف ادعای اشرف غنی که پاکستان را در دورۀ حکومتش منزوی کرد، در انزوا قرار گرفت و در چنین انزوا و ناکامی سیاسی است که ترمپ و عمران خان در حالی بر سر افغانستان مذاکره می کنند که دولت افغانستان در این مذاکره حضور ندارد. مذاکرات شاهانۀ امریکایی ها با طالبان تروریست در قطر بدون حضور دولت افغانستان که این دولت با امریکا پیمان استراتژیک دارد نیز حکایت از انزوای کابل و ناکامی سیاسی و دیپلوماسی دولت افغانستان است.

بدون تردید این ادعا و لحن ترمپ که اگر بخواهم در یک هفته جنگ افغانستان را به پیروزی می رسانم که این پیروزی به قیمت کشتن ده ملیون نفر و محو افغانستان از صفحۀ روزگار خواهد بود، ادعای غیراخلاقی، نادرست و دیوانه وار است، اما ترمپ می خواهد یک چیز را بگوید که طالبان به عنوان گروهی که امریکا و دولت مورد حمایت امریکا با آن ها می جنگند در جامعۀ افغانستان ملیون ها حامی و طرفدار دارند. ترمپ همین مطلب را چند روز قبل به این عبارت گفته بود که افغانستان فابریکۀ تولید تروریزم است و دانشگاه هاروارد تروریزم. یعنی جامعۀ افغانستان تروریزم تولید می کند.

ارگ کابل و جناب محمداشرف غنی قبل از آنکه ترمپ را مورد بازخواست قرار دهد، از خود بپرسد که چرا در این پنج سال حکومت او وضعیت امینتی و اقتصادی افغانستان بد تر از قبل شد و چرا دولت افغانستان غایب مذاکرات بر سر افغانستان در واشنگتن و قطر و مسکو است؟

 

واکنش تند ارگ به اظهارات ترامپگ، افغانستان، ارمیکا، پاکستان، طالبان