پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

47068_AFG20181226ELECTIONAP_1553139140325

نگرانی مقامات آمریکایی از پیامدهای انتخاباتی افغانستان

16 September 2019

محمدجواد رحیمی

انتخابات یکی از فرایندهای ملی و قانونی و یکی از شاخصه های اصلی دموکراسی می باشد که در اکثریت کشورهای جهان، فرصت انتخاب شدن و انتخاب کردن را به مردم میسر می کند و سبب انکشاف و ترقی کشورها می گردد. اما، در افغانستان قضیه برعکس است و آن اینکه، هر باری که انتخابات صورت می گیرد، نتایج آن باعث ایجاد بحران های جدید و شدید می شود که انتخابات سال ۲۰۱۴، یکی از مثال های زنده می باشد.

اینبار نیز شکل گیری تکت های انتخاباتی و پیوستن شخصیت های با نفوذ و مردم دار کشور در تیم ثبات و همگرایی، نه تنها تیم حاکم را مشوش و مضطرب نموده است بلکه آمریکا و سایر حامیان بین المللی افغانستان را نیز مجبور کرده است تا از همین حالا، برای مقابله با پیامدهای ناگوار آن آمادگی های لازمی و اساسی را اتخاذ نمایند.

نگرانی اصلی اینست که به احتمال قوی، انتخابات ریاست جمهوری میان دو کاندید برتر، به دور دوم خواهد رفت و برگزاری دور دوم انتخابات، به وقت و امکانات بیشتر نیاز دارد که تا هنوز هیچ کشور خارجی برای آن ابراز همکاری و آمادگی نکرده است. در عین حال، زمانگیرشدن نتایج انتخابات و برگزاری دور دوم آن، تداوم قتل و کشتار مردم را نیز به همراه خواهد داشت که برای هیچ حامی بین المللی قابل قبول نیست.

در عین حال، استفاده از تمام امکانات دولتی و تلاش های قانونی و غیر قانونی تیم حاکم برای حفظ قدرت برای پنج سال دیگر، نه تنها خشم رقبای انتخاباتی کشور را برانگیخته بلکه تأثیرات منفی بالای کمیسیون های انتخاباتی و اذهان عامه نیز گذاشته است. تیم حاکم استفاده از امکانات دولتی را سبب کسب قدرت برای دور بعدی می داند در حالیکه تیم ثبات و همگرایی با جذب شخصیت های با نفوذ، اکثریت آرا را از خود و خود را صاحب قدرت برای دور بعدی می داند.

نتیجتأ، استفاده های غیر قانونی از امکانات دولتی و برداشت متفاوت و متناقض تیم های ثبات و همگرایی و دولت ساز از نتایج انتخابات ریاست جمهوری امسال، افغانستان را یکبار دیگر در آستانه یک بحران و بن بست تاریخی قرار داده است که زیان و ضرر آن نه تنها به ملت و حکومت افغانستان خواهد رسید بلکه حامیان بین المللی را نیز متضرر خواهد کرد. آنچه که قابل درک می باشد، نگرانی مقامات آمریکایی و سایر حامیان بین المللی است که باید آماده پیامدهای ناگوار این انتخابات باشند.

 

افغانستان,امریکا,انتخابات,تقلب