چهارشنبه, ۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1166388

اماکن تاریخی در فراه به خانه‌امن معتادین مبدل گردیده است

01 October 2019

برخی فعالان جامعه مدنی و باشندگان فراه از عدم توجه دولت به اماکن تاریخی این ولایت شدیداً انتقاد کرده می‌گویند این اماکن “بیانگر هویت یک ولایت است.”

فعالان جامعه مدنی فراه می‌گویند اماکن تاریخی زیاد در این ولایت موجود اند که یکی از آنها “قلعه فریدن یا شهر کهنه” می‌باشد که قدمت دوهزار ساله دارد اما در حال حاضر خانه امن برای معتادین مواد مخدر شده و مردم از خاک آن برای ساختمان خانه‌های خود استفاده می‌کنند.

این فعالان می‌گویند که در ۱۸ سال گذشته هیچ توجهی از سوی مسئولین وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور به اماکن تاریخی ولایت فراه صورت نگرفته است.

به گفته آنها، اگر وضعیت به همین منوال به پیش برود در آینده نزدیک هویت این ولایت که همان امکانهای تاریخی آن می‌باشد، از بین خواهد رفت.

در همین حال یک عضو شورای ولایتی فراه، دولت را به بی توجهی و برخورد سلیقه‌ای به اماکن باستانی فراه مهتم می‌کند.

خیر محمد نورزی می‌گوید دولت در چند سال گذشته برای ساخت، حفظ و مراقبت آبدات تاریخی فراه نسبت به دیگر ولایات کمتر توجه کرده است.

بنیامین بارز رئیس اطلاعات و فرهنگ فراه این اننقادها را می‌پذیرد و می‌گوید چندین بار با ارسال مکتوب‌های رسمی به وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان از تخریب امکان تاریخی این ولایت خبر داده است.

فعالان مدنی فراه می‌گویند در این ولایت بیش از ۲۰ مکان تاریخی در مرکز و برخی از ولسوالی‌های آن موجود اند که مشهورترین آنها “قلعه فریدون یا شهر کهنه، کافر قلعه یا کک کهزاد، تخت رستم، قلعه لاش جوین و قلعه بزرگ در ولسوالی پرچمن می‌باشند که این اماکن باستانی در اثر جنگ‌ها، سیلاب‌ها و عدم توجه دولت در حصه حفظ و مراقبت آنها قسماً تخریب شده‌اند.

امکان تاریخی,امکان تاریخی در ولایت فراه,فرهنگ افغانستان,فعالان جامعه مدنی,کشورنیوز,وزارت اطلاعات و فرهنگ