جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1486714_1606984616225728_2675820322319786311_n

نصیر نشاط شاعر و طنز‌نویس درگذشت

28 August 2019

نصیر احمد نشاط، شاعرو طنز نویس کشور امروز به دلیل بیماری‌که داشت، در کابل درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کشور، نصیر احمد نشاط در دهكدۀ بابای علی ولسوالی آبشار ولایت پنجشیر به دنیا آمد، دورهء ابتدایی را در همان‌جا خواند، ولی بعد‌ها مشكلات زنده‌گی نگذاشت تا به آموزش‌ خویش ادامه دهد. با این حال او تا هفده ساله‌گی در مدارس دینی به آموزش علوم دینی پرداخت.

نصیر احمد نشاط در زمستان 1379 خورشدی گزینۀ از شعرهایش را زیر نام «نزع كابل» در شهر پشاور به چاپ رساند. بخش بزرگ این گزینه طنزهای منظوم شاعر است او بیش‌تر به طنز نویسی منظوم دل‌بسته‌گی داشت.

پرتو نادری، شاعر می‌گوید که نشاط در دهۀ پنجاه خورشیدی با زنده‌یاد علی اصغر بشیر مدیر مسؤول هفته نامۀ طنزی ترجمان در كابل آشنا شد و این آشنایی به او فرصت داد تا در این یگانه نشریۀ طنزی كشور مشغول كار شود و از حضور استاد علی اصغر بشیر فیض برد.

به گفتۀ او، نشاط علاوه بر مجموعۀ نزع كابل چهار مجموعۀ دیگر از طنزهای منظوم خود را آمادۀ چاپ داشت که در این سال‌های پرغوغا نمی‌دانم نشر شدند یا نه!

ریاست اجرایی نیز به درگذشت نصیر نشاط، شاعر و طنزنویس واکنش نشان داد.

ریاست اجرایی در اعلامیه‌یی گفت که درگذشت آقای نشاط شاعر و طنزپرداز فرزانه و چیره‌دست، ضایعه‌یی جبران‌ناپذیر به جامعۀ فرهنگی و ادبی افغانستان می‌باشد. مرحوم نشاط با قبول دشواری‌ها و ناملایمتی‌های روزگار و در شرایط سخت به کار فرهنگی و ادبی پرداخته و نبشته‌ها و اشعار گران‌بها و ارزشمندی برجا گذاشته است.

 

افغانستان,درگذشت,شاعر,نصیر نشاط,نویسنده