جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

124324504_175650860845772_7609637945030546919_o

وزیر اطلاعات و فرهنگ: تخریب سینما پارک قابل قبول نیست

09 November 2020

سرپرست و نامزد وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که سینما پارک از میراث‌های مهم فرهنگی کشور است و تخریب آن به هیچ صورت قابل قبول نیست.

طاهر زهیر امروز(دوشنبه، ۱۹ عقرب) در پیامی از معاونیت ریاست جمهوری و شهرداری کابل خواست که سینما پارک را ویران نکنند.

به گزارش خبرگزرای کشور، آقای زهیر گفت: سینما پارک، یکی از میراث‌های مهم فرهنگی، هنری و تاریخی کشور ماست. با سینما پارک و دیگر سینماهای افغانستان، شهروندان کشور با فیلم، سریال و نمایش‌های هنری آشنا شدند. نزدیک به هفتاد سال از عمر سینما پارک می‌گذرد، و اکنون بخشی از میراث‌های فرهنگی قابل حفظ به حساب می‌آید.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افزود: در سال‌های گذشته به دلیل در حاشیه بودن وزارت اطلاعات و فرهنگ، مدیریت سینماها به شهرداری سپرده شده و تا هنوز این روال ادامه دارد. شهرداری کابل در این اواخر در یکی از جلسات معاون اول ریاست جمهوری، طرح تخریب سینما پارک را داده است و ظاهراً این خواست مورد تأیید هم قرار گرفته و فیصله شده است.

وزارت اطلاعات و فرهنگ، از شهرداری کابل، خواسته که در این مورد قدری درنگ و شکیبای به خرج دهد.

زهیر از معاون ریاست جمهوری تقاضا کرده که فیصلۀ جلسه مورد بازنگری قرار گیرد. وی تصریح کرد: «چون سینما پارک، بر فرض اینکه هیچ کاربردی نداشته باشد، یکی از میراث‌های مهم فرهنگی قابل حفظ و بخشی از خاطره‌های هنری هنرمندان کشور است. تخریب آن به هیچ وجه مورد پذیرش افکار عمومی و شهروندان هم نیست.»

وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌خواهد که موضوع مدیریت سینماها و سینما پارک، در اولین جلسه‌ای شورای عالی فرهنگی، مورد بحث قرار گیرد. تصمیم‌های بعدی را شورایی عالی فرهنگی خواهد گرفت.

این درحالی است که شهرداری کابل تأکید کرده که سینما پارک تخریب خواهد شد.

برنامۀ تخریب سینما پارک با واکنش کم‌سابقۀ هنرمندان، فرهنگیان، سینماگران و جامعۀ مدنی کشور مواجه شده است.

آنها از تخریب این بنای فرهنگی هشدار داده‌اند. سینما پارک در دورۀ شاه ساخته شده و یکی از معدود سینماهای فعال در کابل بوده است.

اطلاعات و فرهنگ,پارک,سینما پار,شهرداری کابل,طاهر زهیر,کابل