سه شنبه, ۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

11

پاسخ فوری پاکستان به تقرر صالح و خالد

24 December 2018

سفر دوبارۀ وزیر خارجۀ پاکستان به کابل، حاکی از بحران در روابط کابل و اسلام‌آباد و پیچدگی روند مذاکرات صلح می‌باشد.

شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان روز دوشنبه برای دومین بار طی یک هفته به کابل آمد و با محمد اشرف‌غنی رییس جمهوری و صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه دیدار کرد.

سفر قریشی به کابل پس از آن صورت گرفت که محمد اشرف‌غنی دو تن از چهره‌های ضد پاکستانی را به نهادهای امنیتی معرفی کرد. امرالله صالح و اسدالله خالد روسای سابق امنیت ملی، هر دو از مخالفان سرسخت پاکستان هستند و از هیچ فرصتی برای انتقاد از سیاست‌های آی‌اس‌آی در افغانستان دریغ نکرده‌اند. خالد و صالح روابط نزدیکی با جمهوری هند دارند. پاکستانی‌ها به صراحت از حامد کرزی رییس جمهور اسبق خواسته بودند که اگر خواستار بهبود روابط میان دو کشور است، باید  امرالله صالح را از ریاست امنیت ملی و اسدالله خالد را از وزارت سرحدات برکنار کند.

تقرر این دو چهرۀ ضد پاکستانی در واکنش به مذاکرات صلح صورت می‌گیرد. حکومت پس از تجرید از مذاکرات صلح و گفت‌وگوهای پاکستان، امریکا، عربستان و امارات با طالبان، تصمیم گرفته است که چهره‌های مخالف طالبان را به سکتور امنیتی بگمارد و به احیای اجماع از بین رفتۀ داخلی بپردازد.

پاکستانی‌ها از تقرر صالح و خالد به شدت نگران هستند. آنها وزرای تازۀ داخله و دفاع افغانستان را دشمنان امنیت ملی و ثبات پاکستان می‌دانند.

پاکستان در پاسخ به تقرری‌های تازۀ حکومت افغانستان، منتظر نماند. حملات تهاجمی به وزارت فواید عامه و ادارۀ شهدا و معلولان در کابل، پاسخ فوری و صریح پاکستان و طالبان به تعیینات اخیر در سکتور امنیتی افغانستان بود.

پاکستانی‌ها حضور چهره‌هایی مانند صالح و خالد را در سکتور امنیتی بر نمی‌تابند. به ویژه این‌که هر دو از روابط عمیق و طولانی با هند برخوردار هستند.

 آقایان صالح و خالد هر دو مخالف روند صلح حکومت با طالبان بودند. آن‌ها معتقد هستند که حکومت باید از موضع قدرت با طالبان وارد مذاکره شود. حکومت با تقرر این دو چهره در رهبری نهادهای امنیتی به طالبان و پاکستان خط و نشان کشید.

 حکومت، جریان‌های سیاسی و مردم افغانستان نگران هستند که ایالات متحده امریکا باردیگر مدیریت افغانستان را به دست پاکستان بسپارد. اقدامات اخیر امریکایی‌ها دست پاکستان را در امور افغانستان باز کرده است. مذاکرات مرتب نمایندگان امریکا با طالبان و پاکستان و دورزدن حکومت، زنگ خطری به حکومت افغانستان بوده است. برخی رسانه‌های بین‎المللی مدعی شدند که رییس‌جمهور غنی از جریان مذاکرات صلح نمایندگان امریکا و طالبان بی‌خبر است.

طالبان با استفاده از ضعف در دستگاه دیپلوماسی افغانستان و زمینه‌سازی کشورهای منطقه، از یک گروه تروریستی و جنگی به یک سازمان سیاسی دارای پشتوانه و جایگاه منطقه‌ای تبدیل شده است. حکومت با اقدامات تازه در تلاش است که جلو پیشروی طالبان در داخل و حرکت‌های آنان را در بیرون بگیرد.

تقرر امرالله صالح و اسدالله خالد در شرایط فعلی در راستای انسجام و وحدت صفوف داخلی علیه طالبان و حامیان‌شان صورت گرفته است. اما روشن است که جابجایی‌های تازه در زمینۀ تأمین امنیت و جلوگیری از کشتار نیروهای امنیتی، کمکی نخواهد کرد. برعکس طالبان، پاکستان و دیگر حامیان طالبان را بیشتر از پیش تحریک خواهد نمود.

پاسخ,پاکستان,تقرری,خالد,صالح