پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

a21cdc3b-9553-4872-87c6-e4ffffc28a00_16x9_1200x676

پیام حضور در انتخابات

28 September 2019

دکتر عبدالقیوم سجادی
انتخابات ریاست جمهوری پیش روی با بیم ها و امیدهایی همراه است. در مورد نگرانی ها و امیدواری های آن نکات عمده ذیل قابل توجه است
۱- برگزاری انتخابات و تمکین به اراده و رای مردم یگانه راه بیرون رفت از بحران مشروعیت سیاسی و حمایت از مردم سالاری و نظام جمهوری اسلامی است. بنا براین حضور مردم در پروسه انتخابات مکانیزم منطقی و معقول برای مدیریت بحران مشروعیت سیاسی و حفاظت از مردم سالاری بوده و باید تشویق و حمایت شود.
۲- تحکیم پایه های نظام جمهوری اسلامی مهم ترین مسولیت ملی و اسلامی است. زیرا جمهوری اسلامی تمثیل کننده اراده جمعی مردم افغانستان است و تحکیم پایه های آن مسولیت جمعی و همگانی است. انتخاب ریس و کارگزار نظام جمهوری تنها و تنها از طریق انتخابات میسر می گردد، از این روی انتخاب کردن هم حق مردم است و هم برای حفظ نظام جمهوری اسلامی مسولیت سیاسی و ملی است.
۳- بی اعتمادی و بی باوری مردم به کارگزاران نظام سیاسی و نهادهای انتخاباتی از چالش های مهم پروسه مشارکت سیاسی است. ایجاد اعتماد برای برگزاری انتخابات شفاف و نسبتا قابل قبول و تلاش برای نظارت موثر جهت جلوگیری از تقلب و تغلب، مسولیت مهم ملی و همگانی است. دولت و تیم حاکم بیش از همه باید برای جلوگیری از تقلب تلاش نماید.
احزاب، نهادهای مدنی و قوه مقننه جمهوری اسلامی افغانستان نیز باید در این راستا مسولانه عمل نمایند. اما در این میان صدور حکم جزمی و قطعی بر برنده بود خود و حتمی بودن تقلب که نتیجه آن عدم پذیرش نتیجه و راه اندازی جنگ روانی است جدا غیر مسولانه و مناقض با مصالح جمعی مردم ماست.
۴- ایجاد اطمینان سیاسی و روانی برای مردم از نتایج انتخابات و سناریوهای پسا انتخابات، برای مشارکت گسترده مردم در این پروسه و خلق امید و نگاه مثبت امر ضروری است. تحلیل منفی و نا امید کننده نسبت به آینده پسا انتخابات تاثیر منفی در انگیزه و اراده مردم دارد. رویکرد منفی نسبت به پروسه انتخابات و زیر سوال بردن و بی اعتبار ساختن آن به نفع دشمنان نظام سیاسی جمهوری اسلامی بوده و جدا باید با آن مقابله نمود. برخی از حلقات که در شعار طرفدار جمهوری و مردم سالاری است، در اینجا عملا همسو با مخالفان نظام جمهوری قرار می گیرند و باید متوجه عواقب مواضع شان باشند.
۵- نا امنی و تهدیدات دشمن از چالش های اساسی انتخابات است. دولت و همکاران بین المللی افغانستان باید برای فراهم ساختن فضای امن و دور نمودن تهدیدات دشمن، برنامه ریزی جدی نموده و زمینه های حضور مردم به پای صندوق های رای را بدور از خوف و تهدیدات امنیتی را فراهم سازند.
دولت مکلف است بدین منظور پلان امنیتی جدی و موثر را روی دست گرفته و قبل از روز انتخابات با انجام اقدامات عملی برای مردم امید ساز شوند. نتیجه حضور و‌مشارکت گسترده مردم در انتخابات با پیام های روشن ذیل همراه خواهد بود:
۱- حمایت از نظام جمهوری اسلامی؛ مردم سالاری و حقوق اساسی مردم و نفی امارت طالبانی،
۲-پاسداشت از دستاوردهای هیجده ساله گذشته و نهادهای امنیتی کشور
۳- حمایت از مکانیزم سیاسی و مردم سالار برای حل منازعات سیاسی و نفی جنگ و خشونت،
۴- حمایت از مکانیزم مردم سالار و رای اکثریت بعنوان یگانه مکانیزم اداره و رهبری در افغانستان.

 

انتخابات,پروسه انتخابات,حضور مردم,کشورنیوز