سه شنبه, ۲۸ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

bdd36eae-52f8-45ce-a771-fac1ab163250

اتحادیۀ خبرنگاران در تبعید: از توجه نهادهای حامی خبرنگاران و کشورهای مدافع حقوق بشر خارج شده‌ایم

27 June 2022

اسلام‌آباد- اتحادیۀ خبرنگاران افغانستان در تبعید، روز دوشنبه (۲۲ جون) در نشستی در اسلام‌آباد، با یادآوری از شرایط دشوار و ماه‌ها بی‌سرنوشتی و وضعیت روحی و روانی نامناسب‌شان، از بی‌توجهی نهادهای حامی خبرنگاران و کشورهای مدافع حقوق بشر سخت انتقاد کردند.
آن‌ها پس از نشست مشترک اعتراضی در بیانیه‌یی تأکید کردند که «فصل آزادی بیان و رسانۀ دموکراتیک و آزاد در افغانستان بسته شده و رسانه‌ها در دام افراطیت افتیده است. این درحالی است که در دو دهۀ اخیر توسعۀ رسانه در افغانستان غیرقابل مقایسه با کشورهای منطقه و همسایه بود.»
اعضای اتحادیۀ خبرنگاران در تبعید می‌گویند که مجبور شده‌اند که کشور را ترک کنند، هم به دلیل تهدیدها، هم به دلیل این‌که اکثر رسانه‌ها به کنترل طالبان درامده و شماری هم تعطیل شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری کشور، با فروپاشی نظام جمهوری، بیشتر از ۲۵۰ هزار نفر به کشور همسایه پاکستان آواره شده است. خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و جامعۀ مدنی شامل آوره‌شدگان هستند.
خبرنگاران در تعبید در بیانۀ مشترک خاطر نشان ساختند: «ما جمعی از خبرنگاران از ماه‌ها بدین‌سو در کشور همسایه پاکستان در وضعیت رقت‌بار با مشکلات عده‌یی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. اما متأسفانه هیچ کشور و سازمان بین‌المللی به صدای ما پاسخ نداده است. امروز ما خبرنگاران با تجمعی در اسلام‌آباد باردیگر مطالبات‌مان را مطرح می‌کنیم و از نهادهای حامی خبرنگاران و کشورهای مدافع حقوق خبرنگاران و حقوق بشر و زنان می‌طلبیم که به صدای ما پاسخ بدهند.»
آنان از نهادهای جهانی خواسته‌اند که برای رهایی خبرنگارانِ در بند طالبان دست به کار شوند و با اغماض و چشم‌پوشی از عملکرد ضد آزادی بیان و رسانه‌هراسی طالبان نگذرند.
بر بنیاد اعلامیۀ خبرنگاران در تبعید، نهادهای حامی رسانه‌ها برخورد دوگانه با جامعه خبرنگاری افغانستان نموده است. پس از منازعه روسیه و اوکراین، عملا خبرنگاران افغانستان از توجه خارج شده و به صدای آن هیچ نهادی پاسخ نمی‌گویند. ما از سازمان های مدافع رسانه‌ها می خواهیم که به صدای خبرنگاران افغانستان که در بدترین وضعیت روحی و روانی و اقتصادی به سر می‌برند، پاسخ دهند.
آنان از کمیشنری سازمان ملل در امور پناهندگان در پاکستان خواسته‌اند که به‌پروندۀ مهاجرتی اقشار آسیب‌پذیر و خبرنگاران اولویت بدهند. 

این دومین نشست اعتراضی روزنامه‌نگاران در تبعید در اسلام آباد بوده است.

اسلام آباد,افغان,پاکستان,خبرنگاران,روزنامه نگاران,ژورنالیستان