پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1-2

اخطار رییس‌جمهور ایران به طالبان: حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید

18 May 2023

رییس جمهور ایران در سفر به سیستان و بلوچستان به طالبان هشدار داد که حق آبۀ هیرمند را به مردم سیستان و بلوچستان بدهند.

ابراهیم رییسی با اشاره به سابقه تاریخی و توافقات و معاهدات دو کشور ایران و افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند تاکید کرد: می‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم که این سخن بنده را مطلب عادی تلقی نکنند، بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولین و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان را سریعا بدهند.

رییس‌جمهور ایران افزود: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مسأله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.

وی گفت: دولت ما تلاش می‌کند از دریای عمان آب به مناطق مختلف شرق کشور برسد که اجرای این طرح زمان‌بر است، اما حق‌آبه‌ای را که مردم سیستان از رود هیرمند دارند، نمی‌شود مشمول مرور زمان کرد.

رییسی اظهار داشت: می‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم که این سخن بنده را مطلب عادی تلقی نکنند، بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولین و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان را سریعا بدهند.

وی تاکید کرد: بدانند دولت مصمم است حق مردم را در همه شئون بگیرد؛ این هم حق مردم سیستان و بلوچستان است و ما دنبال می‌کنیم. در همه نقاط مرزی کشور و نه صرفا در اینجا حق مردم کشورمان را خواهیم گرفت. آب مسئله اصلی دنیای امروز است و اجازه نمی‌دهیم این حق مردم ایران از طرف هیچ کشوری ضایع شود.

رییس جمهور با تاکید دوباره بر این نکته که مخاطبان این سخنان وی، باید این اخطار را کاملا جدی بگیرند، گفت: این سخنان بنده را بسیار جدی بگیرند و بعدا گله نکنند که به ما گفته نشد یا تصور می‌کردیم می‌شود با گفتار سیاسی و گذشت ایام از این مسئله گذر کرد، خیر گذشت ایام این مسئله را حل نمی‌کند. البته نماینده ما در افغانستان و استاندار سیستان و بلوچستان نیز این مسئله را از طریق گفتگو و دیپلماسی پیگیری می‌کنند اما از حاکمان افغانستان می‌خواهم که این مطلب بنده را بسیار جدی بگیرند و سریعا اقدام کنند که مردم سیستان و بلوچستان به حق‌شان برسند.

وی خاطرنشان کرد: حرف من را جدی بگیرید تا بعداً گلایه نکنید.

حاکمان افغانستان حقابه را قبول دارند

در این حال، وزیر امورخارجه ایران گفت: مساله آب رودخانه هیرمند از چهار ماه قبل به این وزارتخانه و وزارت نیرو محول شده و تاکنون در این زمینه اقدامات و کارهای خوبی انجام شده است.

حسین امیر عبداللهیان در سیستان و بلوچستان اظهارداشت: زمانی منطقه سیستان انبار غله و قطب کشاورزی بوده اکنون به این روز افتاده و دل هر انسانی از شرایط کنونی منطقه آزرده است.

وی بیان کرد: مشکلات و سختی‌های مردم سیستان را درک می‌کنیم و نبود آب را قبول داریم.

وزیر امورخارجه ایران افزود: من با ملا متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان در رابطه با حقابه هیرمند زیاد صحبت کردم و حتی قبل از این جلسه هم با وی تماس گرفتم و موارد، خواسته و مطالبات اهالی سیستان را بار دیگر مطرح کردم تا یاداوری کرده باشیم.

وی بیان کرد: وزیر نیرو هم سفری به افغانستان برای حق آبه به افغانستان داشتند و سایر مسوولان نیز این مساله را پیگیر هستند.

امیر عبداللهیان ادامه داد: حاکمان افغانستان حقابه را قبول دارند و نمی‌گویند آب نمی‌دهیم. طالبان می‌گویند آب اینقدر در سد کجکی نیست که رهاسازی آب را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در قرارداد سال ۱۳۵۱ عنوان شده که سالانه باید ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب به ایران بدهند اما حاکمان افغانستان می‌گویند اگر حالا آب سد را باز کنیم به ایران نمی‌رسد.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: ما به آنها اعلام کردیم طبق کارشناسی، عکس‌های ماهواره‌ای و ارزیابی تیم مشترک میزان آب را بررسی کنند و اب رهاسازی شود.

وی ادامه داد: تیم کارشناسی ما آماده است تا به افغانستان سفر کند و این مساله را بررسی کنند که واقعا سد کجکی آب دارد یا نه؛ بعد این مساله معلوم می‌شود.

به روابط آسیب نزنید

در پی حرف‌های تهدیدآمیز رییس جمهور ایران، ریاست الوزرای طالبان در بیانیه‌یی از «الفاظ نامناسب» و اظهاراتی مبتنی بر اطلاعات «ناکامل» ابراهیم رییسی و دیگر مقامات ایران درباره آب هلمند با لحن تندی انتقاد کرد.

در بیانیه گفته شده که این اظهارات به رابطه ایران با طالبان آسیب می‌زند.

در بیانیه ریاست الوزرا گفته شده، با این که طالبان به معاهده آب سال ۱۳۵۱ متعهد است، اما به دلیل خشکسالی دربندهای کمال خان و کجکی آبی وجود ندارد که در اختیار ایران قرار گیرد.

در بیانیه آمده است که طالبان «تمام تلاش خویش را به خرج می‌دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد، اما به این شرط که ذخایر آب ما به اندازه برسد» که به سوی ایران سرازیر شود.