شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

119947822_3293483164061236_7488929746419954387_o

اشرف‌غنی: آرزوهای داوودخان را عملی می‌کنیم

22 September 2020

رییس‌جمهور غنی در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی صلح در ارگ گفت که در پی برآورده‌ساختن آرزوهای داوود خان است.

بیست‌ویکم ماه سپتمبر میلادی مطابق به ۳۱ ماه سنبله هجری شمسی مصادف است با روز جهانی صلح که همه ساله برای یادبود از قربانیان جنگ و تأکید بر عدم خشونت، گرامی‌داشت می‌شود.

اشرف غنی در این مراسم گفت که لویه جرگه مشورتی صلح نقشه را تعیین کرده است و عظمت مردم افغانستان را نشان داد که این ملت صلح می خواهد و برای صلح قیمت می پردازد.

وی اینکه بالای طالبان صدا کرد که آتش بس را بپذیرند، گفت که باید در مذاکرات مداخله صورت نگیرد و از هیات مذاکره کنندۀ دولت پشتیبانی کامل شود تا با قوت از جمهوری اسلامی افغانستان نمایندگی نماید.

اشرف غنی گفت که بحث ملی ما آینده نگر است و هر باری که به ولایات سفر می کنم، در وجود مردم؛ آینده نگری و باورمندی، اتکا به خود، اتفاق و وحدت، حس مساوات و دادن نقش بیشتر به زنان را می بینم.

وی افزود که آیندۀ ما باید قانون محور باشد، قانون اساسی ما یک ورق کاغذ نیست و ارزش های می باشد که باید جامه عمل بپوشد و جمهوریت باید اراده، عزت و اهمیت خود را در عمل تثبیت کند.

رییس جمهور غنی گفت که بدون همدیگر پذیری و نتیجه رسیدن به یک هدف سالم، صلح آورده نمی توانیم، صلح گذشت می خواهد و خواست تمام افغان ها می باشد و در آن اختلاف نظر وجود ندارد.

اشرف غنی با اشاره بر اینکه صلح حوصله می خواهد، گفت که در قسمت هدف مطلوب، دنیا مطلقاً در کنار جمهوریت ایستاده است. وی افزود که صلح پایدار برای تحول اقتصادی و امحای فقر ضروری می باشد.

رییس جمهور تصریح کرد که تحول اقتصادی بادرنظرداشت اصل شفافیت و مؤثریت و استفاده از سرمایه های طبیعی کشور، برای اعمار صلح پایدار حتمی است.

وی افرود که صلح پایدار و تحول اقتصادی، ثبات سیاسی می خواهد و ثبات سیاسی بدون قواعد بازی و قانون اساسی صورت گرفته نمی تواند و بالاخره یک دولت کارا و حسابده ضامن صلح پایدار و تحول اقتصادی پایدار است.

رییس جمهور غنی گفت که دامن و آغوش جمهوریت کلان است و در جمهوریت حوصله و تساهل است. وی تاکید کرد که صلح حق اساسی و بشری تمام مردم دنیا و از همه زیادتر مردم افغانستان است.

او خاطرنشان کرد که شکل جنگ تغییر کرده است، تروریزم سرحد ندارد، تروریزم جنگ شبکه هاست و ما قربانی آن می باشیم.

رییس جمهور گفت که غازی امان الله خان استقلال افغانستان را کمایی کرد و ما آرزوهای داوودخان را عملی می‌کنیم. رادمردی، اراده و جهاد افغانستان مورد افتخار هر فرد ماست و به تمام مردم افغانستان تعلق دارد.

وی با بیان اینکه ما به میدان جنگ ناخواسته مبدل شدیم، گفت که مقصد اصلی ما از صلح، ختم اساسی تمام خشونت های میراثی ۴۰ سال گذشته می باشد.

رییس جمهور غنی گفت که افغانستان محور تمدن اسلامی بود و در آینده نیز خواهد بود. بالای صلح اجماع ملی است و صلح خواست تمام افغان ها می باشد.

رییس جمهور در مورد اعمار صلح، گفت که خواهش من این است که گفتمان ملی را بالای اعمار صلح ایجاد نمائیم، تا صلح پایدار در عمل برقرار گردد.

وی در اخیر سخنانش گفت که منافع افغانستان و جامعۀ بین المللی به ویژه ایالات متحدۀ امریکا بر اساس منطق استوار است و افزود که از نیروهای امنیتی و دفاعی که نه تنها امنیت و آزادی افغانستان، بلکه امنیت جهان را پاسداری می کنند، قدردانی می کنم و این نیروها هرگز فراموش نمی شوند و حمایت و تقویت آنان وظیفه ماست.    

امرالله صالح معاون اول رییس جمهور در این مراسم در صحبت هایش، گفت که امیدواریم روزی یکجا جمع شویم و صلح کشور را تجلیل کنیم و صلح را قابل لمس بسازیم. وی افزود که ایستادگی ما باعث شد که حاکمیت از آن ملت افغانستان باشد.

امرالله صالح گفت که بهای رسیدن به صلح را مردم رنج دیده و فقیرترین ها به دوش کشیدند. ایستادگی ما باعث اجماع منطقه شد، کشورهای منطقه بر مشروعیت جمهوریت اذعان می نمایند و با جمهوریت روابط تعریف شده دارند.

معاون اول ریاست جمهوری تصریح کرد که ایستادگی ما این ذهنیت را ایجاد نمود که جمهوریت قابلیت جذب و تساهل را دارد و این را ثابت نمود که جمهوریت در صلحی که دیگران برای افغانستان طرح کرده اند، جا نمی شود.

وی گفت که وقتی صلح می آید باید آن را به حاشیه نشین ترین ها برسانیم زیرا که آنان بار جنگ را به دوش کشیده اند و سنگر به سنگر زیر پرچم جمهوریت می جنگند.

امرالله صالح با اشاره بر اینکه امروز ما از کشور با عزت خویش تمثیل می کنیم، گفت: ما بخاطر ارزش ها جنگ کردیم و حراست از کشور را ثابت ساختیم.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری ، گفت که صلح قاعدۀ اصلی زندگی انسانی و ضرورت زندگی مسالمت آمیز است.

وی افزود که امیدواریم مذاکرات مستقیم بین هیات دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان هرچه زودتر آغاز گردد و اختلافات باعث تاخیر در این روند نشود.

معاون دوم رییس جمهور گفت که هیچ طرح صلح نباید منافع ملی را ما را به مخاطره بیاندازد و صلح ما مربوط به همه اقوام، احزاب و جریان های سیاسی، پیروان مذاهب و اقشار و افراد جامعه است.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در صحبت هایش در این مراسم، ضمن تبریکی از روز بین المللی صلح، گفت که امروز نسبت به هر زمان دیگر تجلیل از این روز در افغانستان، محسوس است، زیرا در بیشتر از چهار دهۀ گذشته، میلیون ها انسان در این سرزمین قربانی جنگ شده اند.

وی با تاکید براینکه به گونۀ متحدانه به استقبال صلح برویم و فرصت ها را از دست ندهیم، گفت که ما در مراسم افتتاح مذاکرات صلح در دوحه، دیدگاه افغانستان را بخاطر صلح بیان کردیم و ما در حمایت از صلحی که عزت و حق مردم افغانستان در آن محفوظ باشد، قرار داریم و آن استعجالیت دارد.

عبدالله عبدالله ابراز امیدواری کرد که صدای همه مردم افغانستان در مذاکرات صلح انعکاس پیدا کند و افزود که ما باید اتحاد و وحدت خویش را برای تامین صلح حفظ کنیم و باورمند به صلح باشیم و هر قدر پیام های ما در حمایت از صلح بلند شود، هیات مذاکره کننده ما قوی تر می شود.

 

ارگ,اشرف غنی,جمهوریت,داوود خان,صالح,صلح,طالبان,عبدالله