سه شنبه, ۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

118169220_1415041462035205_7622726306967258548_o

اشرف‌غنی: صالح بهترین معاون ریاست‌جمهوری در دو دهۀ اخیر است

23 August 2020

در آستانۀ مذاکرات صلح با طالبان، رییس‌جمهور و معاون نخست ریاست جمهوری در نشستی هشدار داده‌اند که چیزی زیر عنوان امارت به مردم افغانستان پذیرفتنی نیست.

به گزارش خبرگزاری کشور، رییس‌جمهور غی شنبه‌شب (2 سنبله) در نشستی در منزل امرالله صالح معاون ریاست‌جمهوری و با حضور نمایندگان پارلمان و فعالان سیاسی تأکید کرده که جمهوریت سمبول یکپارچگی و وحدت مردم افغانستان است.

براساس خبرنامۀ دفتر معاون اول، اشرف‌غنی گفت که این برنامه سرآغاز نشست‌ها و دیدارها با مردم است و این نشست‌ها به منظور کسب مشوره‌ها در مسائل ملی و سرنوشت ساز در آینده نیز راه‌اندازی خواهد شد.

وی همچنان گفت که امرالله صالح یکی از بهترین معاونان ریاست‌جمهوری در دو دهه پسین است. همکاری، برادری و ایستادگی معاون اول، نظام و دولت را تقویت نموده است. رییس جمهور افزود که از برنامه‌های معاون اول ریاست جمهوری قاطعانه حمایت می کند. رییس جمهور همچنان تاکید کرد که با معاون اول برای حل مسائل ملی و محلی دوشادوش کار می نماید.

جنرال عبدالملک، رهبر حزب آزادی افغانستان که در مجلس حضور داشته است، گفت که با درنظرداشت پروسۀ صلح و تغییرات مثبی‌که به وجود آمده، انتظار ملت به ثمر می‌رسد.

این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که طالبان همواره بر برپایی نظام اسلامی تأکید می‌کنند. آگاهان معتقد هستند که طالبان به کمتر از پذیرفتن امارت اسلامی قانع نیست.

مذاکرات صالح با طالبان به دلیل رهانشدن زندانیان دو طرف به تعویق افتیده است.

حکومت از میان 400 زندانی طالبان، 80 تن را آزاد کرده است. اما کابل می‌گوید که طالبان پیش از رهایی سایر زندانیان، 22 سرباز کامندو را از آزاد کند. اما طالبان در این زمینه واکنشی نشان نداده‌اند.

دور اول مذاکرات بین‌الافغانی در قطر برگزار می‌شود.

 

اشرف غنی,امارت,امرالله صالح,جنرال ملک,طالبان