جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

TTP1658769896-0

اقدام امریکا علیه تحریک طالبان پاکستان/ فشار پاکستان بر طالبان افغانستان

02 December 2022

ایالات متحده امریکا رهبر القاعده در شبه قارۀ هند و یکی از سران تحریک طالبان پاکستان را تحریم کرد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که چهار عضو ارشد القاعده و تحریک طالبان پاکستان را «تروریست‌های بین‌المللی» اعلام کرده است. اسامه محمود، عاطف یحیا غوری و محمد‌معروف از القاعده و همچنین قاری امجد، از تحریک طالبان پاکستان را در لیست تروریست‌های بین‌المللی شامل کرده‌اند.

به گزارش کشور نیوز، انتونی بلیکن بر مبارزه با تهدید تروریستان در افغانستان تأکید کرد و گفت که این اقدامات برای جلوگیری از تبدیل‌شدن خاک افغانستان به تهدیدی برای جهان صورت گرفته است.

نگرانی از تبدیل‌شدن افغانستان به پناهگاه امن تروریستان پس از کشته‌شدن رهبر القاعده در کابل بالا گرفت. ‍

ایالات متحده امریکا در ۳۱ جولای ایمن الظواهری رهبر القاعده را در منطقۀ دیپلومات نشین کابل به هلاکت رساند. مقامات امریکایی گفته‌اند که رهبر القاعده در پناه محافظان سراج‌الدین حقانی وزیر داخلۀ طالبان بوده است.

ایالات متحده امریکا طالبان را متهم به نقض توافق نامۀ دوحه کرد. طالبان در توافق نامۀ ۲۹ فبروری دوحه بر جلوگیری از تبدیل‌شدن خاک افغانستانن به پناهگاه امن تروریستان جهانی تعهد سپرده بود.

در این حال، پاکستان از طالبان افغانستان به خاطر پناه‌دادن به تحریک طالبان پاکستان به تندی انتقاد کرده است.

رنا ثناالله وزیر داخلۀ پاکستان روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت که حدود ۵۰۰۰ هزار عضو تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارند.

او از طالبان خواست که جلو فعالیت و حملات این گروه در خاک پاکستان را بگیرند.

تحریک طالبان پاکستان به تازگی به آتش بس با دولت پاکستان پایان داد. تحریک طالبان در اعلامیه‌ای، ارتش پاکستان را به نقض توافق صلح متهم کرد و به نیروهایش در سراسر کشور دستور داد که اهداف دولتی را مورد حمله قرار دهند.

وزیر داخلۀ پاکستان از تهدید تحریک طالبان پاکستان ابراز نگرانی کرد و گفت که این گروه از کنترل خارج نخواهد شد.

آتش بس میان دولت و تحریک طالبان پاکستان در جون ۲۰۲۲ در کابل اعلام شد. پس از مذاکرات فشرده به میانجیگری سراج الدین حقانی وزیر داخلۀ طالبان و حضور فیض حمید فرمانده پیشین قول اردوی پشاور در کابل اعلام شد. اما پس از کشته‌شدن فرماندهان ارشد تحریک طالبان پاکستان در افغانستان از جمله عمر خالد خراسانی سخنگوی تحریک طالبان، آتش‌بس به‌گونۀ اعلام ناشده خاتمه یافت.

روزنامۀ اکسپرس تربیون می‌نویسد که تحریک طالبان پاکستان به مذاکرات بدبین و بی‌اعتماد شده است. به نوشتۀ روزنامه، تحریک طالبان به میانجی مذاکرات (شبکۀ حقانی) اعتماد خود را از دست داده است. شبکۀ حقانی ارتباط نزدیک با ارتش پاکستان دارد. تربیون می‌نویسد که تحریک طالبان پاکستان به شاخۀ لوی کندهار طالبان به رهبری ملا یعقوب مجاهد وزیر دفاع این گروه نزدیک شده است.

حنا ربانی کهر وزیر دولت در امور روابط خارجی پاکستان اخیراً به کابل رفت و در دیدار با مقامات طالبان از آن‌ها خواست که به حضور و فعالیت TTP در خاک افغانستان پایان دهند. تحریک طالبان پاکستان متحد نزدیک طالبان افغانستان است. برخی رسانه‌های پاکستانی به نقل از سراج‌الدین حقانی وزیر داخله طالبان نوشته بودند که تحریک طالبان پاکستان شانه به‌شانه با آن‌ها در جنگ ۲۰ ساله جنگیده‌اند، از این رو، آنان نمی‌توانند به برادران مجاهدشان خیانت کنند.

با این حال، برخی ناظران می‌گویند اگر فشار طالبان بر تحریک طالبان پاکستان برای ترک خاک افغانستان افزایش یابد، این گروه با داعش بیعت خواهد کرد.

 

 

 

افغانستان,تحریک طالبان پاکستان,تی تی پی,کابل,وزارت خارجه امریکا