پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

119059061_1514790092058442_1254619361195506052_o

ترور ناکام امرالله صالح/ غنی: جمهوریت تضعیف نمی‌شود

09 September 2020

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری از یک حملۀ انتحاری در کابل جان سالم به در برد.

بامداد امروز کاروان موترهای حامل امرالله صالح معاون ریاست‎جمهوری در ساحۀ تایمنی شهر کابل آماج حملۀ مهیب قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کشور، در این حمله، به امرالله صالح و عبادالله صالح فرزند ارشدش آسیب جدی نرسیده است. اما شماری از محافظان وی به گونۀ جدی زخم برداشته و به شفاخانه منتقل شده‌اند.

امرالله صالح لحظاتی پس از حمله در پیام ویدیویی با شرح رویداد گفت که مبارزۀ وی ادامه دارد. آقای صالح از مردم محل و خانواده‌های قربانیان به خاطر این رویداد معذرت خواست. صالح گفت که به دلیل فروریختن شیشه‌های موتر از ناحیه دست کمی آسیب دیده است. اما گفت که به فرزندش عبادالله صالح آسیب نرسیده است.

مقامات امنیتی گفته‌اند که در این حمله دست‌کم شش تن جان باخته و بیش از 12 تن دیگر زخم برداشته‌اند.

این دومین حمله ظرف یک سال اخیر بر امرالله صالح است. امرالله صالح سال گذشته از یک حملۀ گروهی مهاجمان مسلح بر دفتر کارش در ساحیۀ تایمنی نجات یافت. اما در آن حمله نزدیک به 30 تن به شمول محافظان امرالله صالح جان باختند.

حمله به جان امرالله صالح واکنش‌های گسترده‌یی را به همراه داشت.

ریاست جمهوری در بیانه‌یی به نقل از اشرف غنی نوشت: پس از وقوع این حملۀ دردناک تروریستی، جویای احوال امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری شدم که به مرحمت الهی صحت و سلامت هستند، اما از اینکه در این حمله تروریستی به شماری از هموطنان ما آسیب های جانی و مالی رسیده است، سخت متاثر می باشم و مراتب تسلیت و غمشریکی خویش را به خانواده های شهدا، ابراز میدارم.

رییس‌جمهوری گفت که تروریستان و حامیان خارجی‌شان با انجام چنین جنایت‌ها، صلح، جمهوریت و آینده روشن کشور را که خواست بزرگ و اساسی مردم ما است، تضعیف نمی توانند و مبارزه نیروهای امنیتی و دفاعی ما در برابر تروریستان با جدیت و قاطعیت ادامه خواهد داشت.

عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در پیامی گفت که این حملۀ بزدلانه و تروریستی را شدیداً محکوم نموده و خواستار بررسی جدی از سوی نهادهای مربوطه در این باره هستیم. این چنین حملات نشان‌دهندۀ ضعف و ناتوانی دشمنان زبون و قسم‌خوردۀ مردم افغانستان است. تروریستان بدصفت و بزدل باید بدانند که با این حملات جنایت‌کارانۀ شان نمی‌توانند به اهداف شوم خود برسند. مردم افغانستان متحدانه در برابر چنین جنایت‌ها و جنایت‌کاران تروریست قرار دارند.

عبدالله عبدالله گفت که حمله بر معاون نخست ریاست جمهوری آنهم در شرایطی‌که ما در آستانۀ مذاکرات صلح قرار داریم و پیام واضح ما و مردم افغانستان صلح، قطع جنگ و خون‌ریزی است، نشان می‌دهد که دشمنان پیدا و پنهان صلح نمی‌خواهند تا زنجیرۀ جنایت بشکند و افغانستان به صلح و ثبات برسد.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری این حمله را کار «دشمنان قسم خورده مردم ما و دشمنان صلح و آرامش در افغانستان» خواند و اظهار داشت که هیچ گروهی نمی‌تواند بر اراده مردم افغانستان تاثیر بگذارد و مانع صلح و آرامش در کشور گردد.

در این روزها، امرالله صالح به خاطر بیان مواضع و دیدگاه‌های صریح و آشکارش دربارۀ طالبان، پاکستان و ایالات متحده امریکا سرزبان‌هاست. او دو روز پیش در مصاحبه با طلوع نیوز حملات تندی بر پاکستان و امریکا داشت.

آقای صالح پاکستان را به حمایت مستقیم طالبان و تلاش ورزیدن برای از میان برداشتن نظام در افغانستان متهم کرد. او همچنان از امریکا به خاطر سازش با طالبان انتقاد کرد.

 

امرالله صالح,حمله انتحاری,کابل,معاون اول ریاست جمهوری