پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

8TH-K

امریکا: هند نگرانی‌هایش را با طالبان مطرح کند

09 May 2020

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان گفته‌است که هند باید نگرانی‌هایش را نسبت به هراس‌افگنی مستقیماً با طالبان مطرح کند.

رسانه «د هندو» گزارش داده‌است که زلمی خلیل‌زاد‌ در دهلی جدید در دیدار با مقام‌های هندی درباره این‌که چگونه هند می‌تواند نقش فعال‌تری را در روند صلح افغانستان بازی کند بحث کرده‌است.

خلیل‌زاد در مصاحبه‌یی با این رسانه هم گفته‌است: «هند یک بازیگر مهم در افغانستان است و از دخیل شدن [هند-طالبان] استقبال خواهد شد، اگر اتفاق بیافتد.»

خلیل‌زاد هم‌چنان گفته‌است که هند نقش مهمی را در پیشرفت افغانستان نیز داشته‌است، اما برعکس در تلاش‌های بین‌المللی صلح نقشی بازی نکرده‌است.

خلیل‌زاد افزوده‌است: «هند و افغانستان روابط تاریخی با هم دارند. و من باور دارم که گفت‌وگو میان هند و طالبان مهم است و این نیز مهم خواهد بود که مسله قابل نکرانی مثل [هراس‌افگنی] مستقیما مطرح شود.»

این بار نخست است که ایالات متحده امریکا به‌گونه عمومی پیشنهاد دخیل شدن مستقیم هند و طالبان را مطرح می‌سازد.

این در حالی است که روز پنج‌شنبه، وزیر خارجه هند از افزایش خشونت‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرد و بر تامین امنیت اقلیت‌ها در افغانستان به ویژه سیک‌ها تاکید کرد.

خلیل‌زاد روز گذشته پس از سفر به دوحه و اسلام‌آباد به دهلی‌نو‌ رسید.

او در اسلام با فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد.

قمر جاوید در در دیدار با خلیل زاد گفته است: همکاری برای صلح در افغانستان نشان دهنده تلاش مثبت اسلام آباد برای برقراری ثبات درمنطقه است.

باجوا گفت: آزاد شدن زندانیان توسط طالبان و دولت افغانستان نیز به برقراری صلح و جلب اعتماد طرفین کمک خواهد کرد.

فرمانده ارتش پاکستان افزود: صلح در افغانستان تاثیر مهمی در تامین امنیت پاکستان دارد و ما می دانیم اگر ثبات و آرامش در افغانستان حاکم شود مرزهای ما نیز امن خواهند شد.

وی تاکید کرد: اسلام آباد بارها اعلام کرده بود حاضر نیست بخشی از جنگ در افغانستان باشد و همکاری با آمریکا در شروع نبرد افغانستان نیز اقدام اشتباهی بود که توسط مسئولین قبلی پاکستان انجام شد.

آقای خلیل‌زاد در این دور از سفرهایش هم‌چنان به هدف صلح افغانستان با مقام‌های این کشورها و‌ نیز نماینده‌گان طالبان در قطر گفت‌وگو کرده‌است.

اسلام آباد,خلیلزاد,دوحه,طالبان,کابل,هند