پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

49262672_403

بازداشت ۲۰۰ هزار مهاجر افغان در ترکیه

02 January 2020

مقام‌های ترکیه اعلام کرده اند که شمار مهاجران غیرقانونی در این کشور در سال ۲۰۱۹ دو برابر شده است. وزارت امور خارجه افغانستان می‌گوید که سال گذشته از میان ۵۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی در ترکیه، ۲۰۰ هزار آنها افغان بوده اند.

به گزارش خبرگزاری کشور به نقل از دویچه وله، رسانه‌های ترکیه به نقل از اداره مهاجرت این کشور نگاشته اند که سال ۲۰۱۹ ورود مهاجران غیر قانونی به این کشور دو برابر شده است. خبرگزاری اناتولی ترکیه نگاشته است که در سال ۲۰۱۹ گارد ساحلی ترکیه تنها ۶۰ هزار و ۸۲ مهاجر را که از کشورهای مختلف بودند از غرق شدن نجات داده اند.

 همزمان با این، گزارش‌هایی از بازداشت مهاجرین غیرقانونی و اخراج اجباری آنان از این کشور نیز نشر شده است. تنها ۲۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی افغان در سال ۲۰۱۹ در ترکیه به دست پولیس افتاده اند.

وزارت امور خارجه افغانستان به دویچه وله می گوید که در سال ۲۰۱۹ از میان ۵۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی در ترکیه، ۲۰۰ هزار تن آنها افغان بوده اند. به این ترتیب ۴۰ درصد مهاجران غیرقانونی در ترکیه را افغانان تشکیل داده اند.

گران هیواد، سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت: «از میان ۲۰۰ هزار مهاجر افغان، ۸۰ هزار تن آنان به صورت داوطلبانه به افغانستان برگشتانده شده اند.» او افزود که مخارج بازگشت کنندگان از سوی سازمان جهانی مهاجرت و سازمان ملل متحد پرداخته شده است. اما گزارش های زیادی وجود دارد که بازگشت بسیاری از این مهاجران داوطلبانه نیست، بلکه مجبور به بازگشت می شوند.

 ماه گذشته جنرال قونسل افغانستان در استانبول گفت که در نه ماه سال ۲۰۱۹، ۳۵۰ مهاجر افغان در مرز های ترکیه جان باخته اند. ذکریا بارکزی وضعیت مهاجران افغان در ترکیه را نگران کننده دانسته و افزوده بود که در نه ماه سال گذشته شاهد حوادث تکان دهنده در برابر مهاجران افغان در ترکیه بوده است. ناامنی، بی‌سرنوشتی، فقر و بیکاری سبب شده است که ده‌ها هزار افغان راه مهاجرت در پیش گیرند. آنان به گونه غیرقانونی به قصد رفتن به کشورهای اروپایی خود را به ترکیه می‌رسانند.

اخراج مهاجرین,ترکیه,خبرگزاری کشور,مهاجرین افغان,وزارت خارجه افغانستان