پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FILES-US-POLITICS-MEDIA-CRIME-PRESS

برخورد «فریبندۀ» دولت با رسانه‌ها امر عادی شده است

04 February 2020

امروز رسانه‌های آزاد افغانستان در یک نامۀ اعتراضی از «محدودیت برحق دسترسی به اطلاعات» ابراز نگرانی کرده و از چالش‌ها در راستای فعالیت‌های‌شان سخن زده‌اند

آنها از بدترشدن وضعیت دسترسی به اطلاعات انتقاد کرده و در نامه‌ای، ۱۲ ادارۀ دولتی را از بسته‌ترین ادارات دولتی در عرصۀ دسترسی به اطلاعات معرفی کردند.

در نامه‌یی این رسانه‌ها که امروز (سه‌شنبه، ۱۵ دلو) در منار آزادی در مرکز شهر کابل به خوانش گرفته شد، آمده است که دادگاه عالی، دادستانی کل، اداره تدارکات ملی، وزارت دفاع، وزارت داخله، دفتر رییس‌جمهور، وزارت خارجه، وزارت صحت عامه، ریاست عمومی امنیت ملی، بانک مرکزی و وزارت مالیه از اداراتی اند که در زمینۀ دادن معلومات به رسانه‌ها ضعیف عمل کرده‌اند.

مسوولان ۳۰ رسانۀ خصوصی این نامه را امضا کرده‌اند.

رسانه‌ها در این نامه ضمن ابراز نگرانی از بدترشدن وضعیت دسترسی به اطلاعات در کشور همچنان گفته‌اند که افغانستان در عرصۀ دسترسی به اطلاعات در سال‌های پسین «عقب‌گرد» داشته است.

در قسمتی از این نامه آمده است: «باوجود این‌که افغانستان یکی از مرگ‌بارترین کشور برای خبرنگاران در جهان است. رسانه‌های افغانستان آزادترین رسان‌ها در منطقه بوده‌اند، اما بی‌تفاوتی های اخیر و چالش‌های فراراه دسترسی به اطلاعات این دست‌آورد را به خطر مواجه می‌سازد.»

براساس این نامه، دولت افغانستان به قانون «حق دسترسی به اطلاعات» و حمایت از رسانه‌های آزاد برخورد دوپهلو دارد. رسانه‌‎ها از سانسور در تصویر پخش‌شده از مراسمی که حکومت افغانستان به «حامیان ائتلاف جهانی حمایت از آزادی رسانه‌ها» پیوست، به عنوان تازه ترین نمونه این رویکرد دولت یاد کرده‌اند.

پیشتر دو عکس مشابه از حاشیۀ نشست پیوستن افغانستان به ائتلاف جهانی حمایت از آزادی رسانه‌ها منتشر شده بود که در یکی از آن‌ها عکس جنرال دوستم حذف شده بود. این دو عکس از آدرس دفتر سرور دانش و سفارت بریتانیا در کابل منتشر شده بود.

رسانه‌ها در این نامه تأکید کرده‌اند که «بی‌تفاوتی و برخورد فریبندۀ دولت» در این عرصه کم کم به یک امر عادی مبدل می‌گردد. این رسانه‌ها همچنان از دولت افغانستان، جامعه جهانی و نهادهای حامی رسانه‌ها خواسته‌اند که در عرصه‌های تحقق حق دسترسی به اطلاعات و حمایت از آزادی رسانه‌ها اقدام کنند تا سیر آزاد معلومات، آزادی بیان و رسانه‌ها و دموکراسی جوان افغانستان حفظ گردد.

حکومت,دسترسی به اطلاعات,رسانه ها,قانون رسانه ها,وزارت اطلاعات و فرهنگ