جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

80538860_2760996417313844_8607141996219334656_o

بلخی: بیشتر مکاتب اعمار شده به دختران اختصاص می‌یابد

24 December 2019

از میان ۲۷۰۰ مکتب‌ی که کار اعمار آن ۶۰ درصد تکمیل شده است، ۱۱۰۰ مکتب آن به دختران اختصاص دارد وهم‌چنان از ۳۳۰۰ مکتب دیگر که سال بعد اعمار خواهند شد، شمار زیاد آن به مکاتب دخترانه اختصاص می‌یابد.
میرویس بلخی، سرپرست وزارت معارف که امروز (سه‌شنبه، ۳ جدی) در برنامه نشر یافته‌های گزارش دسترسی دختران به تعلیم وتربیه گفت با توجه به وضعیت بیش از سه میلیون کودکی که بیرون از مکتب در سراسر کشور قرار دارند و۶۵ درصد آن را دختران تشکیل می‌دهند، این وزارت در تمام سیاست‌های تعلیمی وتربیتی خود ترجیحا تعلیم دختران را در صدر تمام برنامه‌هایش قرار داده است.
او گفت در پالیسی تعلیمات دختران، راه‌کارهایی وارد شده است که با همکاری نهادهای موجود، امنیت اجتماعی دختران فراهم گردد.
وزارت معارف برای رفع مشکل کمبود معلمین زن، امسال ۷۵۰۰ معلم زن را در مکاتب سراسر کشور استخدام کرده و در استخدام‌های بعدی معلمین سهم دهی به معلمین زن، نیز ۵۰ درصد خواهد بود.

در این نشست عبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور مساله دسترسی دختران به تعلیم وتربیه را اساسی دانست واز نهادهای تحقیقاتی حقوق زنان واطفال در راستای تلاش‌های شان در این عرصه سپاسگزاری کرد.
رییس اجراییه گفت به حیث شهروند و مسوول، برای زمینه سازی دسترسی دختران وزنان به تعلیم وتربیه تعهد کامل دارد.
او گفت به کارهایی که تا این‌دم در راستای تعلیم وتربیه زنان ودختران صورت گرفته است نباید اکتفا شود زیرا افغانستان در این عرصه یک صدمه چهل ساله را در اثر جنگ دیده است.
رییس اجراییه اطمینان داد که هیچ وقت حق مشروع اطفال و دختران کشور برای دسترسی به تعلیم آنان مورد معامله قرار داده نمی‌شود وآموزش حق طبیعی فرزندان این کشور است.

نبیله مصلح، معین وزارت امور زنان نیز با استقبال از گزارش نهاد تحقیقاتی حقون زنان واطفال گفت این وزارت در راستای برگزاری برنامه‌های آگاهی دهی اش برای زنان، از یافته های این گزارش استفاده می کند.
او گفت این وزارت در یکسال گذشته در ۲۲۴ ولسوالی برنامه‌های آگاهی دهی برای آموزش زنان ودختران داشته است.

زرقا یفتلی، رییس نهاد تحقیقاتی حقوق زنان واطفال که این گزارش را تهیه کرده است، از دولت خواست تا در تطبیق برنامه عمل ملی، منع ازدواج کودکان، ایجاد شوراهای معارف، پرداخت معاش به موقع معلمین، فراهم کردن آب آشامیدنی صحی واعمار تشناب های جداگانه در مکاتب، تلاش بیشتر نماید.

نهاد تحقیقاتی حقوق زنان واطفال که گزارش دسترسی دختران به تعلیم وتربیه را در جریان یک ونیم سال گذشته از ولایت های کابل، کندهار، ننگرهار، بدخشان، پروان وبلخ تهیه کرده است، بیرون بودن بیش از ۳ میلیون کودک از مکاتب را نگران کننده می داند وخواهان توجه دولت، دونرها ونهادهای مدنی وجامعه جهانی در این زمینه است.
گزارش نشان می‌دهد که رسم ورواج‌های ناپسند، تبعیض جنسیتی، کیفیت پایین آموزش، کمبود معلمان زن، نبود امنیت، فاصله مکاتب و مساله آزار واذیت دختران در مسیر مکتب ها، دلایل عمده ترک مکتب از سوی دختران به شمار می‌آید.

رییس اجراییه,زرقا یفتلی,عبدالله عبدالله,کشورنیوز,وزارت معارف,وزیر معارف,وضعیت معارف در افغانستان