جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

17245261_403

جرگۀ مشورتی جمعه برگزار می‌شود/ عبدالله استقبال کرد

03 August 2020

ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که لویه جرگۀ مشورتی به منظور رایزنی در مورد چگونگی روند گفتگوهای صلح و روشن‌شدن سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان تا چهار روز آینده (۱۷ اسد) برگزار خواهد شد.

حکومت افغانستان، دلیل برگزاری این لویه جرگۀ مشورتی برعلاوۀ روشن‌شدن سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالبان، سنجش خطرها و فرصت‌های فراراه گفتگوهای صلح و نظرخواهی از مردم گفته است.

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ امروز دوشنبه سوم اگست (۱۳ اسد) به خبرنگاران گفت: “اهداف اساسی این جرگه تصمیم‌گیری در مورد چگونگی رهایی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده گروه طالبان است. مشورت در مورد آیندۀ افغانستان، ارزش‌های ۱۹ سال پسین، نظام جمهوریت و ارزش‌های وابسته به آن و اولویت‌های انکشافی حکومت افغانستان که با مردم افغانستان شریک ساخته خواهد شد”.

سخنگوی ریاست جمهووری افغانستان گفت که این لویه جرگه، ادامۀ لویه جرگۀ مشورتی صلح نهم ثور ۱۳۹۸ و اعضای آن نیز اشتراک‌کنندگان همان جرگۀ خواهند بود.

آقای صدیقی تایید کرد که ۴۰۰ زندانی طالبان به دلیل انجام حملات تروریستی در فهرست سیاه حکومت افغانستان و برخی کشورهای دیگر شامل اند.

به گفتۀ وی، قاچاقبران مواد مخدر، اعدامی‌ها، قاتلان دو تا ۴۰ نفر نیز در این فهرست هستند که حکم محاکم سه‌گانۀ افغانستان بر آنها صادر شده است.

در این حال، ریاست شورای مصالحه ملی از برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح استقبال کرده است.

فریدون خوزون سخنگوی شورای مصالحه ملی گفت که لویه جرگۀ مشورتی صلح، برای از میان برداشتن موانع سر راه مذاکرات بین‌الافغانی، مشوره در مورد چگونگی رهایی 400 زندانیان طالبان و مشوره در مورد صلح افغانستان دایر می‌گردد.

افغانستان,خلیلزاد,طالبان,غنی,لویه جرگۀ مشورتی صلح