شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

11

جنرال مک‌کریستال: مردم افغانستان را گیج کرده‌ایم

31 December 2018

فرمانده سابق امریکا در افغانستان  هشدار داده است که کاهش نیمی از ۱۴ هزار نیروی امریکایی در این کشور، انگیزۀ طالبان را برای مذاکره صلح کم می‌کند.

جنرال استنلی مک‌کریستال گفت: امریکا اهرم فشاری را که ما به آن امید داشتیم از ما گرفته است. با کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان به نصف، انگیزه طالبان را برای مذاکره در رسیدن به صلح از آنها می‌گیریم.

اظهارات مک‌کریستال در واکنش به گزارش‌های مربوط به تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا در صدور دستور به پنتاگون برای خروج هزاران نیروی امریکایی از تابستان سال آتی میلادی از افغانستان مطرح شده است.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع مستعفی امریکا در نامه استعفایش به این مساله اشاره کرده بود؛ آخرین روز فعالیت ماتیس در دولت ترامپ، امروز (دوشنبه) است.

ناتو و امریکا ماموریت نظامی خود در افغانستان را در ۲۰۱۴ پایان دادند اما نیروهای امریکایی و متحدان ناتو همچنان در این کشور باقی مانده و به حملاتی علیه داعش و طالبان ادامه داده و به آموزش و مشاوره نیروهای افغان مبادرت ورزیده‌اند.

مک‌کریستال در گفت‌وگو با ای.بی.سی نیوز گفت:‌ اگر به طالبان بگویید که ما در تاریخی دقیق از افغانستان به طور کامل خارج می‌شویم، آنها انگیزه خود را برای توافق از دست می‌دهند. من نگران این هستم که مردم افغانستان اعتماد خود را به امریکا به عنوان یک متحد که رویش حساب می‌کنند، از دست بدهند.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم که ما آنها را گیج کرده‌ایم.

این مقام سابق ارتش امریکا در افغانستان همچنین به ترامپ انتقاد کرد و گفت که باور ندارد او حقیقت را بگوید و در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ترامپ بی‌اخلاق است، گفت که فکر می‌کند اینچنین باشد.

افغانستان,امریکا,خروج