شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

اتمر در تهران

حنیف اتمر در تهران: حمایت ایران از موضع کابل در مذاکرات صلح قابل قدر است

22 June 2020

محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت امورخارجه افغانستان پیش از ظهر روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۹/۴/۱ در راس هیاتی بلند پایه مرکب از ۴۵ نفر از مقامات عالیرتبه دولت افغانستان جهت یک دیدار رسمی دو روزه وارد تهران شد.

به گزارش خبرگزاری کشور، منابع خبری ایران گزارش داده‌اند که آقای اتمر و هیأت همراهش با وزرای خارجه، داخله و مشاور امنیت ملی ایران دیدار کرده‌اند.

در این دیدارها، طرفین درباره توسعۀ هر چه بیشتر روابط میان کابل و تهران در عرصه‌های مختلف همچون مبارزه مشترک با شبکه‌های قاچاق و تروریزم، تلاش‌ها برای قانونمند سازی حضور اتباع افغانستان در ایران و تحفظ حقوق بشری ایشان، مشارکت و حمایت کشورهای همسایه به ویژه ایران از موقف جمهوری اسلامی افغانستان در روند صلح و پیگیری تحقیقات در مورد دو حادثه اخیر در رابطه به اتباع افغانستان بحث و تبادل نظر کردند.

وزارت خارجۀ افغانستان در خبرنامه‌یی گفته است که آقای اتمر در دیدار با مشاور امنیت ملی ایران، صلح در افغانستان را کلید ثبات و امنیت منطقه خوانده و مشارکت و تفاهم کشورهای همسایه به ویژه ایران در روند صلح دولت افغانستان با طالبان را مهم ارزیابی نمود. او حمایت ایران از مذاکرات صلح با محوریت دولت افغانستان را قابل قدر دانسته و بر تداوم این حمایت تاکید ورزید.

خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که سرپرست وزارت خارجه افغانستان، نقش موثر و برجسته ایران در ایجاد اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی در جهت حمایت از دولت و قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان، ایجاد آتش بس و کمک برای آغاز گفتگوهای بین الافغانی را برادرانه و کلیدی دانست و خواهان تداوم ایفای این نقش سازنده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد روند صلح در افغانستان شد.

جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران با تبریک حصول توافق اخیر سیاسی بین آقای دکتر اشرف غنی و آقای دکتر عبدالله، از اینکه ایران توانست به درخواست طرفین افغان نقش مثبتی در این زمینه ایفا کند ابراز خرسندی نموده و اعلام کرد تهران به تلاشهای خود در سطح منطقه ای و بین‌المللی با هدف ایجاد اجماع در جهت حمایت از محوریت دولت افغانستان در گفتگوهای بین الافغانی و حفاظت از قانون اساسی، جمهوریت نظام سیاسی و رعایت حقوق و موازین مورد تاکید در قانون اساسی ادامه خواهد داد.

ظریف از حوادث اخیر برای اتباع افغانستان ابراز تاسف کرده و علت اصلی بروز  حوادث اخیر را سوء استفاده قاچاقچیان انسان از عدم نظارت کافی بر مرزها دانست. در عین حال به منظور اطمینان از عدم وقوع اینگونه حوادث ناگوار در مرزها، طرفین بر لزوم نظارت موثرتر بر مرز مشترک تاکید نموده و توافق کردند برای بهبود سطح و کیفیت مراقبتهای مرزی همکاری کنند.

حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان همچنان از تکمیل‌شدن سند همکاری جامع میان دو کشور تا سه ماه دیگر اطمینان داده است.

تهران,حنیف اتمر,کابل,وزارت خارجه