شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

WhatsApp Image 2022-06-07 at 3.05.07 AM

خزانه پیش از فرار خالی شده بود

07 June 2022

جمشید یما امیری- روزنامه‌نگار
 
سیگار گزارش‌ها دربارۀ انتقال 160 میلیون دالر در روز فرار اشرف غنی از افغانستان را رد کرد. سیگار در تازه‌ترین گزارش خویش گفت که پیش‌بینی می‌شود حدود یک میلیون دالر غنی با خود برده باشد.
پیش از سقوط کابل، حکومت به‌ویژه شورای امنیت و ریاست امنیت ملی، به طرز باورنکردنی پول بیت‌المال را به‌مقامات دولتی، قوماندانان جهادی و قوماندانان پولیس محلی و بزرگان اقوام و قبایل توزیع کردند.
این پول زیر نام دفاع مردمی توزیع می‌شد؛ اما در حقیقت برنامۀ اصلی این بود که پول به‌دست طالبان نیافتد و پیش از رسیدن طالبان به کابل، خزانه و بانک‌ها تهی گردد.
چگونگی توزیع بی‌حساب و کتاب پول به‌زورمندان و سران اقوام و قبایل، ثبوت دیگری از واگذاری برنامه‌ریزی شدۀ قدرت به طالبان است.
تنها در ولایت پروان، متنفذان محلی که رابطۀ نزدیکی با امرالله صالح، حمدالله محب و یا ارگ داشتند، هرکدام ده‌ها میلیون افغانی به‌دست آوردند. بسیاری از والی‌ها، قوماندان و زورمندان محلی در سه ماه آخر رژیم اشرف‌غنی میلیونر و میلیاردر شدند. نزدیکی یکی از مقامات مهم در کابل می‌گوید که بوری بوری پول به والی کابل فرستاده می‌شد!
گفته می‌شود در سفر اشرف‌غنی به ولایت بلخ نیز میلیون‌ها دالر به عطا محمد نور و جنرال دوستم سپرده شده است. این پول زیر نام دفاع در برابر طالبان داده شده، اما برخی ناظران آن را رشوۀ سیاسی به دو چهرۀ نیرومند مردمی در شمال عنوان کرده‌اند.
از سوی دیگر، چهره‌هایی‌که مصمم به جنگ در برابر طالبان بودند و از ظرفیت و نیروی اجتماعی لازم نیز برخوردار بودند، هیچ نوع کمکی دریافت نکرده‌اند.
من در جریان صحبت تلیفونی یکی از چهره‌های سیاسی در کابل با اسماعیل‌خان در هرات بودم. در این تماس، اسماعیل خان گفت که ارگ و نهادهای امنیتی به درخواست‌های وی دربارۀ فرستادن اسلحه و کمک مالی هیچ‌گونه پاسخ مثبتی نداده‌اند. به دنبال صحبت‌های دردآور اسماعیل‌خان، آن چهرۀ سیاسی در کابل بی‌اختیار گریست. اسماعیل خان عمدتاً از منابع محدود شخصی‌ در جنگ باطالبان استفاده می‌کرد. بعدتر شنیدم که پس از فشارها و تلاش‌های زیاد هشت میلیون افغانی به اسماعیل خان ارسال شده که در جنگ تمام‌عیار حوزۀ غرب و هرات، پول اندک و ناچیز حساب می‌شد.
در جریان دو سه ماه پسین جمهوریت، ارگ بخش کلان ذخایر ارزی بانک مرکزی و وزارت مالیه را بیرون کرد. مشخص نیست که رقم درشت منابع در کجا به مصرف رسیده است. اتهام‌هایی وجود دارد که حمدالله محب، فضل محمود فضلی، اجمل غنی، وفی امین، داوود نورزی و شماری دیگر از چهره‌های نزدیک به اشرف‌غنی، رقم درشت پول را به بیرون از کشور منتقل ساخته‌اند. برکناری پی‌هم عبدالهادی ارغندیوال و خالد پاینده وزرای پیشین مالیه نیز سؤالاتی را در پی داشت. عبدالهادی ارغندیوال مانع دست‌درازی ارگ به‌ویژه فضلی در تقسیم منابع و بودجۀ دولتی بود. ارغندیوال و پاینده به خوبی از تاراج منابع دولتی آگاهی دارند.
نهادهای بی‌طرف جهانی باید دربارۀ تاراج دارایی عامه و حیف‌ومیل منابع هنگفت دولتی، بی‌طرفانه، منصفانه و موشگافانه تحقیق و بررسی کنند. منطقی نیست که تمام تمرکز روی انتقال پول در روز فرار غنی و اطرافیانش صورت گیرد. اصل پول ماه‌های پیش از سقوط جمهوریت منتقل شد. در ماه‌های اخیر جمهوریت شایعاتی در کابل وجود داشت که رولا غنی صدها میلیون دالر را به لبنان انتقال داده است. همۀ این اتهام‌ها ضرورت به تحقیق دارند. مطمین هستم که روزی حقایق برملا خواهد شد و تشت رسوایی بسیاری‌ها از بام خواهد افتید.
 
 
 

اشرف غنی,انتقال 160 ملیون,بانک مرکزی,سیگار,فرار