چهارشنبه, ۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

EuhaQVHXIAQ9oW4

خشنودی کابل از تصمیم ناتو/ ناتو برخلاف توافق‌نامۀ دوحه در افغانستان می‌ماند

19 February 2021

کابل از موضع وزرای دفاع ناتو دربارۀ خروج مشروط از افغانستان اسقبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری کشور، رییس‌جمهور غنی ظهر امروز در تماس تلیفونی با ینس ستولتنبرگ دبیرکل ناتو در مورد پروسۀ صلح، کنفرانس وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان ناتو و حمایت‌های دوامدار ناتو از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، گفت‌وگو کرد.

دبیرکل ناتو در مورد کنفرانس وزرای دفاع کشورهای عضو سازمان ناتو معلومات داد و گفت که کشورهای عضو ناتو در پروسه صلح افغانستان از دیپلوماسی فعال استفاده می‌کنند تا این پروسه به موفقیت برسد.

وی ضمن ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها در افغانستان گفت که تمام فیصله‌های کشورهای عضو این سازمان مشروط خواهد بود و در آن از نزدیک با ایالات متحده امریکا هماهنگی خواهند کرد.

دبیرکل ناتو در مورد خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، گفت که مشورت‌ها ادامه دارد و تاکنون در این خصوص تصمیم گرفته نشده است و همچنان بازنگری موافقتنامه که میان طالبان و امریکا صورت گرفته، از سوی حکومت ایالات متحده امریکا جریان دارد.

ستولتنبرگ بر حل مسالمت آمیز معضل افغانستان تاکید کرد و حمایت خویش را از صلح پایدار و باعزت در افغانستان ابراز کرد.

دیروز دبیرکل ناتو در کنفرانس مطبوعاتی نتیجه جلسۀ مجازی وزرای دفاع را تشریح کرد. او گفت که أفغانستان نباید باردیگر به پایگاه تروریزم تبدیل شود. دبیرکل ناتو تأکید کرد که طرف‌ها باید از فرصت پیش آمده برای پایان بحران استفاده کنند. استولتنبرگ گفت که ناتو به حمایت از نیروهای افغان ادامه می‌دهد.

استولتنبرگ در تویتی نوشت: «وزیران دفاع ناتو دربارۀ افغانستان بحث کردند. ما با معضلات زیادی روبه‌رو هستیم و گزینۀ آسان وجود ندارد. ما تصمیم نهایی در مورد حضور آیندۀ خود نگرفته‌ایم، اما درحالی‌که مهلت ۱ می نزدیک می‌شود ما به مشوره و هماهنگی به‌عنوان یک اتحاد ادامه می‌دهیم.»

در این حال، لوید آستین، وزیر دفاع امریکا روز پنج‌شنبه، سی‌ام دلو در دومین روز نشست وزیران دفاع سازمان پیمان اتلانیک شمالی یا ناتو اطیمنان داده است که کشورش خروج عجولانه و همراه با بی‌نظمی از افغانستان را روی دست نخواهد گرفت.

او در این نشست تأکید کرده است که امریکا به تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ افغانستان متعهد است.

وزیر دفاع امریکا افزوده است که کشورش در حال بررسی کامل شرایط توافق‌نامه صلح با طالبان است تا مشخص شود که این گروه به همه تعهدات خود در این توافق‌نامه پای‌بند بوده است یا خیر.

استقبال شورای عالی مصالحۀ ملی

شورای عالی مصالحۀ ملی از تصمیم اخیر وزرای دفاع ناتو در حمایت قاطع از روند صلح، مذاکرات بین‌الافغانی، تأکید بر یافتن راه حل سیاسی برای بحران در کشور، پایان بخشیدن به خشونت‌ها، برگشت به میز مذاکره و ادامۀحمایت از نیروهای دفاعی-امنیتی افغانستان استقبال کرده است.

شورای عالی مصالحه‌ی ملی از روی‌کرد مبتنی بر شرایط و اوضاع سازمان ناتو در مورد حضور قوای این سازمان در افغانستان حمایت کرده است.

در بیانیۀ شورای مصالحه آمده است: «با در نظرداشت اوضاع کنونی کشور و چالش‌های موجود ناشی از حضور فعال دهشت‌افگنان منطقه‌ای و بین‌المللی، شورای عالی مصالحه‌ی ملی به این باور است که شرایط لازم برای خروج نیروهای بین‌المللی می‌تواند در میز مذاکره و گفت‌وگو میان دو طرف و رسیدن به صلح جامع‌ و پایدار فراهم گردد.

افغانستان,خروج از افغانستان,دبیرکل ناتو,ناتو