شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

131405426_3519788854735569_3913534456532159992_o

برخورد غیرمعمول کابل با سفر سران طالبان به اسلام‌آباد

17 December 2020

معاون سیاسی طالبان و اعضای هیأت مذاکره‌کنندۀ این گروه در دوحه در سفرشان به اسلام‌آباد با استقبال گرم رهبران پاکستان روبرو شدند.

به گزارش خبرگزاری کشور، کابل در بیانه‌یی از سفر رهبران طالبان به پاکستان استقبال کرد و ابراز امیدواری کرد که این سفر به کاهش خشونت و آتش بس کمک کند.

کاهش خشونت تنها مسوولیت طالبان نیست

وزیر خارجه پاکستان در دیدار با سران طالبان گفت که کاهش خشونت تنها مسوولیت طالبان نیست.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان پس از دیدار با هیات طالبان به ریاست عبدالغنی برادر، رییس دفتر این گروه در قطر گفت که با وجود آغاز مذاکرات صلح، خشونت‌ها آنگونه که انتظار می‌رفت کاهش نیافته است.

قریشی بین داشت: «این مسوولیت را نمی‌توان تنها بر دوش طالبان گذاشت. همه طرف‌ها باید در این زمینه نقش بازی کنند.»

به گفته وی، خشونت در افغانستان دلایل متعدد دارد و طالبان برای دستیابی به صلح جدی هستند.

وی فرصت مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان را تاریخی خواند و تاکید ورزید که راه حل سیاسی تنها راه دستیابی به یک افغانستان صلح آمیز است و این فرصت نباید از دست برود.

هماهنگی عمران‌خان با غنی

ارگ ریاست جمهوری افغانستان خبر داد که رییس‌جمهور غنی با عمران خان، نخست وزیر پاکستان تلفنی صحبت کرده است.

در بیانیه ارگ آمده است که در مکالمه رهبران دو کشور درباره روند صلح و نگرانی‌ها از افزایش خشونت در افغانستان حرف زده‌اند.

در ادامه بیانیه آمده است: عمران خان تعهد کرده که پاکستان برای کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در افغانستان همکاری خواهد کرد.

دفتر نخست وزیر پاکستان نیز اعلامیه‌یی درباره این نشست منتشر کرده و در این اعلامیه آمده که پاکستان با تمام طرف‌ها در افغانستان به دلیلی صحبت می‌کند که می‌خواهد “بنیاد یک توافق سیاسی فراگیر و کامل” در افغانستان گذاشته شود. ‏

استقبال کابل

دولت افغانستان برخلاف معمول از سفر رهبران طالبان به پاکستان استقبال کرده است.

وزارت خارجۀ افغانستان در بیانیه‌یی گفت که کابل از سفر هیأت کمیسیون سیاسی طالبان به اسلام آباد که بنابر دعوت مقامات پاکستانی صورت گرفته است، آگاهی دارد.

در بیانیۀ وزارت خارجه آمده است: دیدار هیأت طالبان از اسلام آباد در مشوره با دولت جمهوری اسلامی افغانستان و در نتیجه سفر آقای عمران‌خان صدراعظم پاکستان به افغانستان انجام یافته و بخشی از تلاش‌ها برای تقویت روند صلح و آشتی ملی در افغانستان می‌باشد که دولت افغانستان از این تلاش‌ها قدردانی می‌کند.»

وزارت خارجه گفت که جمهوری اسلامی افغانستان توقعات برحق دولت و ملت افغانستان را با دولت جمهوری اسلامی پاکستان در میان گذاشته و بر اهمیت کاهش فوری خشونت‌ها، تأمین آتش‌بس فراگیر و رسیدن به صلح پایدار از طریق مذاکرات سازنده، تأکید می‌کند.

کابل ابراز امیدواری کرد که سفر هیأت طالبان به اسلام آباد به مثابۀ گام‌های عملی و سازنده در راستای تحقق‌بخشیدن به اهداف مورد نظر، مفید واقع شود.

سفر طالبان به اسلام آباد درحالی صورت می‌گیرد که مذاکرات صلح افغانستان در دوحه تا 5 جنوری به تعویق افتیده است. هیأت دو کشور آجندای مذاکرات صلح را با یک دیگر شریک ساخته اند. اکنون دو طرف سرگرم رأی زنی و مشوره با رهبران شان بر سر آجندا و مذاکرات پیش‌روی بین الافغانی می‌باشند.

 

اشرف غنی,افغانستان,پاکستان,صلح,طالبان,عمران خان,قریشی,ملا برادر