پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Stoltenberg-june-large-1024x683

دبیرکل ناتو: با هم افغانستان رفتیم، باهم خارج خواهیم شد

22 October 2020

دبیرکل سازمان ناتو گفت که کشورهای عضو این سازمان برای دفاع از منافع خویش در افغانستان حضور دارند و خروج کامل از این کشور مبتنی بر شرایط خواهد بود.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در یک کنفرانس خبری گفت که حدود 12 هزار نظامی ناتو در افغانستان حضور دارند و به عنوان بخشی از روند صلح شمار نیروها تعدیل شده اما کاهش بیشتر نیروها مبتنی بر شرایط خواهد بود.

وی تاکید کرد: طالبان باید به تعهداتش عمل کرده، خشونت‌ها را بطور قابل توجهی کاهش داده و راه را برای برقراری آتش‌بس هموار کند. آن‌ها باید روابط‌شان را با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی بین‌المللی قطع کنند و با حُسن نیت مذاکره کنند.

دبیرکل ناتو با اشاره به مذاکرات بین‌الافغانی نیز گفت: مذاکرات در قطر بهترین فرصت را برای صلح بوجود آورده، گفت‌وگوها باید دستاوردهای دو دهه اخیر، از جمله حقوق زنان و دختران، که با هزینه بالا بدست آمده را حفظ کند.

استولتنبرگ با رد خروج زودهنگام از افغانستان به خبرنگاران گفت: همه اعضای ناتو بارها اعلام کرده‌اند که حضور ما در افغانستان مبتنی بر شرایط است. هرگونه کاهش بیشتر نیروها براساس ارزیابی ما از شرایط میدانی و اینکه آیا طالبان به تعهداتش در توافقنامه قطر عمل می‌کند؛ صورت خواهد گرفت.

وی همچنین تاکید کرد: ما برای دفاع از منافع خود در افغانستان حضور داریم؛ باید اطمینان حاصل کنیم که هماهنگ خواهیم ماند و مطابق با این رویکرد عمل خواهیم کرد که ما با هم به افغانستان رفتیم، حضورمان را با هم تعدیل می‌کنیم و وقتی زمان مناسب باشد و شرایط فراهم شود بصورت هماهنگ و منظم با هم از این کشور خارج خواهیم شد.

افغانسان,امریکا,خروج نیروها,سربازان امریکایی,ناتو,یانس استولنبرگ