پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

542CE79E-FCDD-4AA9-9CB9-F05933C0C877

رهبر طالبان: نیروهای امریکایی پنج پایگاه را تخلیه کرده‌اند

28 July 2020

رهبر طالبان در پیام تازه به مناسبت عید قربان، از «جهت‌های داخلی» خواسته که «موانع بر سر راه گفتگوهای بین‌الافغانی را بی درنگ بردارند.»

به گزارش خبرگزاری کشور، ملا هبت‌الله از برقراری نظام اسلامی سخن زده و گفته است که برای برقراری نظام اسلامی می‌جنگند و اگر اهداف‌شان برآورده شود، به جنگ پایان می‌دهند.

پیام عیدی رهبر طالبان لحن متفاوت دارد. او از پیروانش خواسته که با احتیاط با مردم برخورد کنند و برای تامین امنیت شاهراه‌ها، به میان آوردن تسهیلات برای انتقال اموال تاجران، و برخورد نیک با آن‌ها توجه جدی نمائید.

ملا هبت‌الله گفته است که انحصار قدرت نمی‌خواهیم، تمام اقوام و اقشار افغانستان به یکدیگر نیاز دارند، بلکه تکامل، استقلال و نیرومندی نظام اسلامی به اتفاق و اتحاد افغان‌ها وابسته است. افغانستان خانه مشترک همه افغان‌ها  است و آبادی این خانه، نگه‌داری ارزش‌های دینی و ملی و دفاع از استقلال و تمامیت ارضی آن، مسئولیت هر فرد افغان است.

او در پیام تازه‌اش گفته است که گفت‌وگوی صادقانه و جدی را راه اساسی برای حل مشکلات می‌داند و با کسی دشمنی شخصی ندارند.

رهبر طالبان حکومت را به تأخیر در رهایی زندانیان متهم کرده گفته است که  تبادله زندانیان پیشرفت مهمی بود. رهایی زندانیان هم اعتماد را به میان می‌آورد و هم راه صلح را کوتاه می‌سازد.

او گفته است که نیروهای خارجی پنج پایگاه را تخلیه کرده‌اند و طبق پیمان امضا شده، امریکایی‌ها و متحدین شان تمام نیروهای نظامی و پرسونل غیر دیپلماتیک شان را از افغانستان خارج می‌کنند. به گفتۀ او، طالبان به پیمان امضا شده با امریکا متعهد است. ارگان های ملکی و نظامی وابسته به دولت امریکا نیز باید با تعهد به پیمان امضا شده با امارت اسلامی، با اظهارات و تبلیغات ناموجه شان، در راستای پایان جنگ طولانی تاریخ امریکا، موانع ایجاد نکنند.

تاکنون مقام‌های دولتی به پیام رهبر طالبان واکنش نشان نداده‌اند.

 

پیام عیدی,رهبر طالبان,ملا هبت الله