پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

2495762

روسیه: طالبان تمام قدرت را غصب کنند در برابرشان می‌ایستیم

06 July 2020

نماینده رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان اعلام کرد: گروه طالبان می تواند با مشارکت در دولت وفاق ملی در افغانستان به قدرت برسد.

ضمیر کابولوف در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی روسیه۱ گفت: گروه طالبان می‌تواند با ورود به دولت وفاق ملی در افغانستان به قدرت برسد اما تلاش برای غصب قدرت از سوی این گروه، جامعه جهانی را علیه آن برمی انگیزد.

 وی با بیان اینکه من نمی گویم که همه اعضای طالبان پاک و منزه هستند، اضافه کرد: در گروه طالبان بخش جدی متشکل از افراط گرایان وجود دارند که از منطق خود پیروی می کنند.

کابولوف گفت: نمایندگان این گروه به اعضای دیگر طالبان می‌گویند که چرا باید با این مهره های دست نشانده به توافق برسیم در حالی که می توانیم به جنگ ادامه دهیم چرا که در هر صورت نیروهای آمریکایی از افغانستان فرار می کنند و ما تمام قدرت نه بخشی از آن را به دست می‌گیریم.

وی افزود: اما بخش عاقل طالبان این واقعیت را درک می کند که در صورت غصب قدرت در افغانستان، همه کشورها ازجمله روسیه به مقابله با آنها برمی‌خیزند.

روسیه از توافق صلح امریکا با طالبان حمایت می‌کند. اما مدعی است که امریکا روند صلح را به انحصارگرفته و باید تمام طرف‌های ذیدخل در پروسۀ صلح شریک باشند.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که به تازه‌گی امریکا روسیه را متهم به حمایت از طالبان کرد. روزنامۀ نیویارک تایمز نوشت که روسیه به منظور کشتن سربازان امریکایی به طالبان پول می‌داد. 

روسیه,صلح,طالبان,کابوف