پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

117768862_3355536064539245_7642641537454689959_o

رییس شورای مصالحه ملی: هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح فراگیر و متنوع است

15 August 2020

رییس شورای عالی مصالحه ملی گفته است که هیأت مذاکره‌کننده با انسجام و هماهنگی به نشست بین‌الافغانی می‌رود.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی، امروز (شنبه، 25 اسد) در دیدار با هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح گفت که شما با پشتوانۀ محکم، دیدگاه واحد و هماهنگی لازم به مذاکرات می‌روید.

شورای مصالحه ملی در خبرنامه‌یی گفت: هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح پیرامون جریان کار هیأت، آماده‌گی‌ها برای آغاز گفت‌وگوها، آجندا، اطلاع‌رسانی، اصول و پروسجر کار و موارد دیگر به رییس شورای عالی مصالحۀ ملی گزارش مفصل ارایه کردند.

اعضای هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح گفتند که آماده‌گی‌ها بر مبنای فیصله‌ جرگۀ بزرگ مشورتی صلح تنظیم و ترتیب شده است.

در گزارش کاری هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح آمده است که تمام مسایل جهت پیشبرد امور و انسجام بیشتر برنامه‌ها در چهار کمیته تقسیم‌بندی گردیده است که در زمینۀ آمادگی مذاکرات، آجندا، موارد حقوقی و فقهی، گروه‌های آسیب‌پذیر و قربانیان جنگ و اطلاع‌رسانی تمرکز دارند.

اعضای هیأت مذاکره‌کننده صلح تاکید داشتند که در جریان مذاکرات موارد لازم به اطلاع مردم افغانستان رسانیده می‌شود تا از پیشبرد کارها با خبر شوند. مشخصأ در قسمت اطلاع‌رسانی طرزالعمل ساخته شده است که طبق آن پوشش خبری صورت می‌گیرد.

هیأت مذاکره‌کننده اطمینان دادند که در ارتباط به حفظ‌ و تقویت ارزش‌ها و دستاوردهای مردم افغانستان در گفتگوها متفق‌القول و جدی هستند. در این برنامه، بر آتش‌بس به عنوان اولویت در آغاز مذاکره تاکید شد.

در ادامه، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی،‌ فعالیت، هماهنگی و برنامه‌ریزی هیأت مذاکره‌کننده صلح را مفید و امیدوارکننده خواند و برای آنها در ماموریت پیش‌رو آرزوی موفقیت کرد.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی گفت که مردم افغانستان در لویه جرگۀ بزرگ مشورتی صلح با تمثیل وحدت ملی، یک‌ صدا از پروسۀ صلح حمایت کردند. شما با پشتوانۀ محکم و قوی به طرف میز مذاکرات صلح می‌روید.

دوکتور عبدالله عبدالله گفت که روحیۀ‌ قطعنامۀ‌ جرگۀ مشورتی صلح‌آمیز است، نه جنگ‌طلبانه. رهایی 5500 زندانی طالب ثابت ساخت که حکومت و مردم افغانستان به حل سیاسی بحران می‌اندیشند.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی ترکیب هیأت مذاکره‌کنندۀ صلح را فراگیر و متنوع عنوان کرد که از گوشه‌های مختلف افغانستان نمایندگی می‌کنند. عبدالله عبدالله گفت که این هیأت در میز مذاکرات از قربانیهای چندین دهۀ افغانستان نمایندگی خواهد کرد.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی بر صلح پایدار، باعزت و قابل قبول برای همه تاکید ورزید و گفت که دو جانب قضیه تلاش کنند تا راه زندگی باهمی را دریابند.

استانکزی,افغانستان,صلح,طالبان,عبدالله,هیأت مذاکره کننده