پنج شنبه, ۳۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

117264416_10216611235368566_7175474443310327490_o

رییس لویه جرگۀ مشورتی صلح: هیچ کمیته‌یی با رهایی زندانیان مخالفت نکرد

08 August 2020

عبدالله عبدالله، رییس جرگۀ بزرگ مشورتی صلح امروز (شنبه، 18 اسد) در ختم دومین روز جلسه در یک نشست خبری گفت که هیچ کمیتۀ لویه جرگۀ مشورتی صلح با رهایی زندانیان طالبان مخالفت نکرد.

به گزارش خبرگزاری کشور، رییس جرگۀ بزرگ مشورتی صلح در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران گفت که تصامیم، فیصله‌ها و رهنمودهای این جرگه به هیچ صورت نادیده گرفته نمی‌شود. حکومت و شورای عالی مصالحۀ ملی متعهد به عملی کردن موارد تایید شده می‌باشند.

عبدالله عبدالله افزود که  تلاش شده تا جرگۀ بزرگ مشورتی صلح از تمام مردم افغانستان نمایندگی کند. این یک لویه جرگۀ مشورتی به تمام معنا است که در عمل پیاده می‌شود.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی گفت که به دو هدف (آزادی 400 زندانی طالب و جمع‌آوری دیدگاه‌ها و نظریات مردم افغانستان در مورد چگونگی گفتگوها) برگزار شد. در صورت آغاز مذاکرات بین‌الافغانی هیأت مذاکره‌کننده فیصله‌های نهایی جرگه را مدنظر می‌گیرد.

دوکتور عبدالله عبدالله در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران بیان کرد که برخی‌ها با اصل رهایی زندانیان طالب باتوجه به سطح خشونت‌ها مخالف بودند. اما، در جمع‌بندی عمومی مخالفتی وجود ندارد.

رییس جرگۀ بزرگ مشورتی صلح تاکید کرد که پس از اعلام فیصلۀ نهایی جرگه، طی سه‌روز نخستین دور مذاکرات بین‌الافغانی در قطر آغاز می‌شود. زیرا، به جز مسألۀ آزادی 400 زندانی دیگر هیچ مانعی نمانده است.

عبدالله عبدالله علاوه کرد که در باره مسألۀ حق‌العبدی بحث جدی صورت گرفته است و یکی از موارد اساسی و جزء حقوق متضرران می‌باشد. این هم در جمع‎‌بندی نهایی مشخص خواهد شد.

رییس شورای عالی مصالحۀ ملی گفت که تصامیم جرگه با هیچ مرجعی دیگر شریک نمی‌شود. اما مسایل بعدی در صورت آغاز مذاکرات و احتمال توافق به مراجع قانونی ارجاع خواهد شد.

عبدالله عبدالله در باره حقوق خانواده‌های قربانیان جنگ گفت که درخواست‌های آنان به بحث گرفته شده است تا در جریان مذاکرات شامل آجندا گردد و همچنان نمایندگان‌شان حضور یابند. در این ارتباط یک تیم تخنیکی از کمیسیون حقوق بشر آماده‌ همکاری است.

رییس جرگۀ مشورتی صلح از برخورد با خانم بقلیس روشن ابراز تاسف کرد و گفت که اعتراض حق هر شهروند است و خانم روشن به حیث یک شهروند این حق را دارد. برخورد با ایشان نامناسب و برای ما غیر قابل قبول نبوده است. این مسأله پیگیری می‌شود.

عبدالله عبدالله در پاسخ به پرسش خبرنگاران گفت که اعضای رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی بعد از ختم جرگه در اولین فرصت معرفی می‌گردند.

رییس جرگۀ بزرگ مشورتی صلح در باره حقوق و آزادی‌های شهروندان در قانون اساسی گفت که آزادی بیان و رسانه‌های آزاد، ارزش‌های غیر قابل انکار است. تاکید جرگه هم بر آزادی بیان، حقوق زن، اقلیت‌ها و اقارب قربانیان جنگ و افراد دارای معلولیت می‌باشد.

عبدالله عبدالله در ختم کنفرانس خبری در یک جمع‌بندی از جلسۀ دو روز جرگه گفت که روحیۀ عمومی در حمایت از پروسه صلح است. فیصلۀ نهایی فردا اعلام می‌شود.

صلح,طالبان,عبدالله عبدالله,لویه جرگه