پنج شنبه, ۳۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

iht-edlabelle-photo-jumbo

سازمان ملل با اشاره به ناکامی در مبارزه با فساد: توجه به افغانستان کم می‌شود

18 June 2020

دفتر سازمان ملل در کابل، از ناکامی در مبارزه با فساد ابراز نگرانی کرده و گفته است که به دلیل بحران کرونا، توجه جهان به افغانستان کاهش می‌یابد.

دفتر هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر گزارشی تلاش‌های دوامدار و موثر را برای مبارزه با فساد اداری، برای آیندۀ افغانستان بااهمیت توصیف کرده و از سران افغانستان خواسته است که این موضوع را در اولویت قرار دهند.

یوناما در مورد موجودیت فساد اداری در افغانستان چهارمین گزارش سالانه‌اش را امروز پنجشنبه ۱۸ جون (۲۹ جوزا) نشر کرد که بر بنیاد آن تلاش‌های قبلی مبارزه با فساد اداری در افغانستان هنوز هم بر زندگی اکثر افغان‌ها تاثیرات مثبت نگذاشته است.

گزارش می‌افزاید: “با وجود شمار زیادی از اصلاحات که در بخش حقوقی و پالیسی صورت گرفته است، فساد هنوز هم به عنوان یکی از عمده ترین موانع بر سر راه تامین صلح و رفاه دوامدار در افغانستان، باقی مانده است”.

این گزارش ملل متحد که تحت نام “مبارزه افغانستان علیه فساد؛ ضروری برای صلح و سعادت” تهیه شده، گفته است که اصلاحات در بخش مبارزه با فساد اداری در سال ۲۰۱۹ میلادی کاهش داشته و نسبت به سال‌های قبلی آن، ابتکارات کم قانونی و استراتیژیک انجام شده است.

دیبرا لاینز، نمایندۀ سرمنشی ملل متحد برای افغانستان و رییس یوناما گفته است: “رسیدگی به بحران کووید۱۹ و ساختن یک افغانستان صلح آمیز، صحتمند و مرفه به شفافیت و حسابدهی که از اصول بنیادی برای آینده هر ملت می‌باشند، نیاز دارد.”

ملل متحد گفته است که استراتیژی ۲۰۱۷ افغانستان برای مبارزه با فساد اداری که یک پالیسی موقت بود، شاهد هیچ تغییری نیست و خلاهای اداری در بخش پیشرفت و تطبیق استراتیژی با ایجاد کمیسیون مبارزه با فساد آن گونه که توقع می‌رفت، رفع نشده است.

یوناما به پیشرفت‌های مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری در تعقیب و محاکمۀ مقامات بلندپایه، برخی پیشنهادهایی به حکومت افغانستان نیز دارد.

تدوین استراتیژی درازمدت برای مبارزه با فساد، ایجاد بی‌درنگ کمیسیون مبارزه با فساد، افزایش توانمندی حاکمیت قانون در تحقیقات مرتبط به فساد و عاملین آن، تقویت نظارت و مدیریت منابع عامه و اصلاحات در سکتور عدلی و قضایی مهمترین پیشنهادهای ملل متحد برای حکومت افغانستان است.

همچنان این گزارش پیشنهاد می‌کند: “سکتور عدلی و قضایی، شفافیت و پاسخدهی کارش را بهبود بخشد و به صورت مستقل قضایای فساد را قضاوت نماید، شورای ملی با قوه اجراییه در جهت ایجاد اصلاحات مبارزه با فساد همکاری نماید و در عین حال پاسخدهی و شفافیت داخلی این نهاد را نیز تقویت بخشند و جامعه مدنی و بین‌المللی از اصلاحات مبارزه با فساد حمایت کنند”.

دیبرا لاینز، رییس یوناما گفته است که در زمینۀ مبارزه با فساد اداری پیشرفت‌ در تمام بخش‌ها مهم است. او تاکید کرده است که جامعۀ جهانی با چالش‌های بزرگ اقتصادی مواجه است و به همین دلیل توجه به افغانستان کاهش می‌یابد.

خانم لاینز گفته است: “انتظار می‌رود در کنفرانس پیشرو در مورد هماهنگی انکشاف در جنیوا، حمایت‌های بسیار ضروری بین‌المللی به افغانستان دوباره تمدید شود؛ اما این کشور نیاز دارد تا در مبارزه با فساد بیشتر پیشرفت کند”.

قرار است که کنفرانس کشورها و موسسات بین‌المللی کمک‌کننده به افغانستان در اواخر سال روان میلادی در شهر جنیوای سویس برگزار شود.

ملل متحد بار دیگر تعهد کرده است که در بخش مبارزه با فساد اداری به حمایت‌هایش از افغانستان ادامه می‌دهد.

افغانستان,فساد,کرونا,ملل متحد