پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

7902fa87-1d4d-4b94-908e-24a3eda15744_0

یوناما: در یک سال ۱.۸ میلیارد دالر به افغانستان فرستاده شده است

09 January 2023

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان می‌گوید از دسمبر سال ۲۰۲۱، تقریبا ۱.۸ میلیارد دالر پول نقد برای انجام فعالیت این سازمان و شرکای آن، به افغانستان منتقل شده است.

یوناما در اعلامیه‌یی گفته که این پول در اختیار بانک مرکزی افغانستان و مقام‌های طالبان قرار نگرفته است.

یوناما گفته که مهمترین عامل انتقال پول نقد به افغانستان اختلال در نقل و انتقالات بانکی بین‌المللی و مسائل نقدینگی از آگست ۲۰۲۱ است.

دفتر نمایندگی سازمان ملل گفته تمام پول نقدی که به افغانستان آورده می‌شود در حساب‌های این سازمان در یک بانک خصوصی قرار می‌گیرد و سپس به نهادهای سازمان ملل و همچنین به تعداد کمی از شرکای مورد تایید این سازمان در افغانستان توزیع می‌شود.

یوناما گفته که انتقال این پول برای ادامه فعالیت نهادهای زیر مجموعه سازمان ملل در افغانستان و کمک به ۲۵ میلیون شهروند این کشور ضروری است.

در گزارش آمده است که پول نقدی که برای استفاده توسط سازمان ملل و شرکای مورد تایید آن به افغانستان آورده می‌شود، به دقت مطابق با قوانین و فرآیندهای مالی این سازمان ملل نظارت و بررسی می‌شود.

یوناما گفته که در مورد روش‌ها، زمان بندی، تاریخ و مقدار ارسال پول نقد اظهار نظر نمی‌کند.

تا پیش از چهاردهم دسامبر ۲۰۲۲،‌ تقریبا به صورت هفته‌وار ۴۰ میلیون دالر به افغانستان منتقل می‌شد.

در همان حال، به گفته یوناما مقدار پول نقد وارد شده به افغانستان با برنامه کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان متناسب است. اگر حجم کمک‌هایی که سازمان ملل می‌تواند ارائه کند کاهش یابد، مقدار پول نقد ارسالی نیز کاهش می‌یابد.

یوناما گفته که روند فعلی ارسال پول به افغانستان عملی‌ترین وسیله برای رسیدگی به میلیون‌ها زن و مرد نیازمند در این کشور است.

این در حالی است که از ۱۴ دسمبر ۲۰۲۲ خبری از انتقال هفته‌وار پول به افغانستان نیست.

بانک مرکزی افغانستان که تحت کنترل طالبان فعالیت می‌کند، یکشنبه گذشته گزارش‌ها درباره قطع شدن این کمک‌ها را رد کرد.

افغانستان,بشردوستانه,پول کمکی,سازمان ملل,طالبان,یوناما