شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

5ac7c7b467be2

سفر مقام پاکستانی به کابل/ حنا ربانی پیام سختی به طالبان خواهد داشت

28 November 2022

حنا ربانی کهر وزیر دولت در امور روابط خارجی پاکستان، در سفر یک روزه سه شنبه در رأس یک هیأت عالی رتبه به کابل می‌آید.

به گزارش کشور نیوز، وزارت خارجۀ پاکستان روز دوشنبه در اعلامیه‌یی گفت که در این سفر دربارۀ همکاری‌های اقتصادی، مسایل مربوط به امنیت منطقه، روابط مردم با مردم و همکاری در زمینۀ آموزش مورد بحث قرار می گیرد.

وزارت خارجۀ پاکستان گفت که در این سفر «پاکستان به‌عنوان دوست و همسایه افغانستان مجدداً بر همبستگی پایدار خود با مردم افغانستان، به‌ویژه از طریق تلاش‌های خود برای کاهش بحران انسانی و ایجاد فرصت‌های واقعی برای شکوفایی اقتصادی تاکید خواهد کرد.»

سخنگوی طالبان نیز در اعلامیه‌یی بدون نام بردن از خانم ربانی کهر اعلام کرد که فردا هیأتی از پاکستان به کابل خواهد آمد.

این سفر درحالی صورت می‌گیرد که اخیراً دیپلومات‌های ارشد پاکستانی، طالبان را به عدم اجرای تعهدات شان در تشکیل دولت فراگیر، حق مشارکت زنان، آموزش دختران و جلوگیری از تهدیدهای تروریستی از خاک افغانستان متهم کردند.

مصطفی مدثر آگاه روابط منطقه به کشور نیوز گفت که سفر خانم کهر به کابل حامل دو پیام مهم است: نخست اینکه طالبان مجبور هستند که با ربانی کهر به عنوان یک زن مسلمان بحث و گفت‌وگو کنند. درحالی که طالبان همه روزه زنان افغانستان را از صحنۀ اجتماعی و عمومی حذف می‌کنند. پیام دوم دربارۀ درگیری‌های مرزی است. ربانی در این زمینه پیام سختی به طالبان منتقل خواهد کرد.

در جریان یک سال و شش ماه حاکمیت طالبان بر افغانستان، نیروهای مرزی طالبان بارها با عساکر پاکستانی در اسپین بولدک، پکتیا و خوست درگیر شده اند. مقامات پاکستانی پس از حملۀ یک عضو طالبان بر نیروهای پاکستانی در اسپین بولدک، مرز چمن برای یک هفته مسدود گردید.

مدثر گفت که سفر خانم ربانی به کابل، نشان‌دهندۀ کاهش سطح روابط اسلام آباد- کابل است. این نخستین مقام حکومت شهباز شریف است که از کابل دیدار می کند. در دورۀ حکومت عمران‌خان، شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ اسبق و فیض حمید قوماندان قول اردوی خیبرپختونخواه از کابل دیدار کرده بودند.  در سطح جهانی، حکومت عمران خان، برای طالبان لابی و کمپاین می‌کرد. اما حکومت کنونی تمایل چندانی برای نزدیکی و همکاری با طالبان ندارد.

از سوی دیگر، ناظران می‌گویند که در این سفر دربارۀ فعالیت و حضور تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان گفت‌وگو خواهد شد. پس از پیروزی طالبان، پاکستان انتظار داشت که کابل اعضای تحریک طالبان پاکستان را دو دسته به راولپندی بسپازد. اما طالبان نه تنها از سپردن اعضای تحریک طالبان به پاکستان خودداری کردند، بل پایگاه های تحریک طالبان را در مناطق مرزی حمایت کرده و به اعضای تحریک طالبان در کابل پناه داده است.

تحریک طالبان پاکستان امروز رسماً به آتش بس با دولت پاکستان پایان داد و به نیروهایش دستور داد که اهداف مورد نظر را در سراسر پاکستان مورد هدف قرار دهند.

طالبان انتظار داشتند که پاکستان رژیم آنان را در کابل به‌رسمیت بشناسد و روابط دو طرف دولت با دولت باشد. اما پاکستان گفته است که در این زمینه به تنهایی تصمیم نخواهد گرفت.

 

اسلام اباد,افغانستان,حنا ربانی,طالبان,کابل,کشور نیوز,وزارت خارجه پاکستان