پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

9639709_492

سفیر افغانستان در ایران: احیای راه ابریشم بدون صلح در افغانستان ممکن نیست

11 November 2019

سفیر افغانستان در ایران می‌گوید که احیای راه ابریشم بدون ایجاد صلح و ثبات در کشور ما و همچنین منطقه ممکن و فراهم نیست.

به گزارش خبرگزاری کشور به نقل از رسانه‌های ایرانی، عبدالغفور لیوال روز یکشنبه در همایش بین المللی جاده ابریشم جاده صلح و توسعه که در دانشگاه بین المللی امام خمینی برگزار شد، افزود: در این شرایط که در خصوص احیای راه ابریشم صحبت می‌شود قبل از هرچیز دیگری باید به بازگرداندن صلح و زندگی در منطقه بیاندیشیم.

وی اضافه کرد: زمانی در کشور چین وقتی با دوستان پاکستانی خود در خصوص احیای راه ابریشم صحبت می‌کردیم، چینی‌ها معتقد بودند بدون صلح در افغانستان احیای راه ابریشم امکان پذیر نیست و برنامه جهانی یک راه، یک کمربند بزرگترین ضرورتی است که برای تکمیل آن، صلح منطقه ای احساس می شود.

لیوال ادامه داد: صلح منطقه‌یی زمانی مقدور است که به جای سرمایه گذاری در جنگ‌های نیابتی یکدیگر به مناسبات اقتصاد محور باور داشته باشیم.

وی گفت: در همین راستا حکومت افغانستان راه‌های بدیل ترانزیتی را با توجه به اولویت های سیاست اقتصادی خود معرفی کرده و همچنین ما شراکت بزرگ اقتصادی با ایران داریم.

لیوال اظهار داشت: با توجه به همین نیاز با تلاش های افغانستان بندر چابهار از تحریم های بین المللی معافیت پیدا کرده است.

وی همچنین گفت: هر تلاشی برای احیای راه ابریشم از راه برقراری صلح واقعی در منطقه می‌گذرد و ما می توانیم با کمک مناطق آزاد تجاری و اقتصادی با رویکرد برد-برد اقتصادی این راه تاریخی و با ارزش را احیا کنیم.

سفیر افغانستان در ایران افزود: مردم، حکومت و به ویزه نسل جوان افغانستان که برخی از آنها در ایران حضور دارند با ملل دوست و برادر این منطقه در این تعهد همراه و همگام خواهند بود.

جاده ابریشم یک مسیر تاریخی و گذرگاه کاروان های تجاری بوده که ملل و تمدن های مختلف بر سر راه خود را به هم پیوند می داده است.

جاده ابریشم,چابهار,سفیر افغانستان در ایران,غفور لیوال