چهارشنبه, ۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

76964903_2567107410032152_2994964756600717312_o

غنی در دیدار با خانوادۀ داکتر ناکامورا: برنامۀ مهار آب با قوت ادامه می‌یابد

07 December 2019

رییس‌جمهور غنی در دیدار با خانم و دختر داکتر تتسو ناکامورا گفته است که «کشته‌شدن داکتر ناکامورا یک فاجعۀ بزرگ است.»

او گفت که داکتر ناکامورا شخصیت بزرگ و زحمت کش بود که با فعالیت‌های موثرش در ۲۲ سال گذشته بخش‌هایی از ولایات شرقی افغانستان، زندگی مردم را تغییر داده است. وی افزود که کشته شدن داکتر ناکامورا یک فاجعه بزرگ است و تمام مردم افغانستان ازین رویداد، سوگوارند.

اشرف‌غنی با اشاره به پروژه‌هایی که داکتر ناکامورا آن را به سر رسانیده است، گفت که داکتر ناکامورا کارش را از مداوای مردم در مناطق دوردست افغانستان شروع کرد و در بخش‌های مدیریت آب، زراعت و ایجاد سیستم آبیاری پروژه های موفق را تکمیل نمود.

او شیوۀ کار داکتر تتسو ناکامورا را موفق خوانده، اظهار داشت که او شناخت عمیق از افغانستان و مردم داشت و علاقۀ خاص او نسبت به فقرا او را به یک شخصیت انسان دوست مبدل کرد. وی افزود که من افتخار دارم که دو روز را با داکتر ناکامورا سپری کردم و در رابطه به پروژه های او صحبت نمودیم، همچنان برای او تابعیت افتخاری افغانستان و عالی ترین مدال دولتی را اعطا نمودیم.

اشرف‌غنی خاطر نشان ساخت که مردم افغانستان داکتر تتسو ناکامورا را به حیث یک شخصیت عظیم افغانستان می‌دانند و خانوادۀ وی در قلب های مردم افغانستان جا دارد. کار و فکر داکتر ناکامورا در بخش مهار آب‌ها به قوت دوام خواهد یافت.

رییس جمهور کشور یکبار دیگر به خانواده و مردم جاپان اظهار تسلیت کرد و گفت که پروژه های را که داکتر ناکامورا در شرق افغانستان به خصوص در ولایت های ننگرهار و کنر اجرا کرده است، به نام وی مسمی خواهد گردید. وی افزود که وجیبۀ مردم افغانستان است که اندیشه، کار و یاد داکتر ناکامورا را جاویدان نگهدارند.

رییس جمهور کشور عاملین کشتن داکتر ناکامورا را دشمنان آبادی، ترقی و پیشرفت افغانستان خواند و گفت که وظیفه قوای امنیتی و دفاعی ماست که عاملین و افرادی را که در ترور داکتر ناکامورا دست داشتند، شناسایی و دستگیر نمایند و در این زمینه هدایات لازم به مسئولین امنیتی داده شده است.

در مقابل خانم و دختر داکتر ناکامورا از تسلیت و غم شریکی رئیس جمهور کشور و مردم افغانستان قدردانی نمودند و گفتند که از مردم افغانستان بخاطر این که داکتر ناکامورا را به این حد دوست دارند و غمشریکی نمودند، سپاسگزاریم و برای خانواده های پنج همکار افغان او که به شهادت رسیدند، اظهار تسلیت نمودند.

میتسوجی سوزوکا سفیر جاپان در افغانستان نیز از ابراز غمشریکی و همدردی دولت و مردم افغانستان سپاسگزاری کرد و گفت که کاری را که داکتر ناکامورا انجام داد بهترین روش بازسازی است و رمز موفقیت او سهم مردم محل در پروژه ها بود. وی افزود که تلاش های جاپان در توسعه افغانستان ادامه خواهد داشت.

اشرف غنی,تسلیت,خانواده,داکتر جاپانی,ننگرهار