شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

172183402_4024993460926832_7318266974993664132_n

قانونی: با خروج امریکا از افغانستان، روسیه، چین، هند، ترکیه و ایران وارد می‌شوند

23 April 2021


یونس قانونی، معاون پیشین ریاست‌جمهوری می‌گوید که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، جنگ تشدید می‌شود و کشورهای روسیه، چین، ایران، ترکیه و هند وارد عمل می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری کشور، آقای قانونی پنجشنبه‌شب در گفت‌وگویی عمومی در «کلپ هاوس»، خروج نیروهای خارجی را «اشتباه بزرگ» خواند و گفت که افغانستان باردیگر به «پایتخت» گروه‌های تروریستی تبدیل می‌شود و رویدادهایی شبیه 11-9 سپتمبر تکرار خواهد شد.
بربنیاد تصمیم جوبایدن رییس‌جمهور امریکا، ایالات متحده و ناتو تا ماه سپتمبر به گونۀ کامل از افغانستان بیرون می‌شوند.
اما یونس قانونی هشدار داد که با خروج نیروهای خارجی، جنگ داخلی در افغانستان آغاز می‌شود و پای کشورهای منطقه در میدان افغانستان کشیده خواهد شد. او گفت که نبود نیروهای امریکایی، خلای بزرگ را به وجود خواهد آورد؛ چون هنوز نیروهای افغان به خودکفایی نرسیده‌اند.
معاون پیشین ریاست‌جمهوری گفت که طالبان با خروج نیروهای امریکایی، حملات استراتژیک را آغاز خواهند کرد. طالبان دچار توهم کاذب هستند و فکر می‌کنند که می‌توانند از طریق نظامی به قدرت دست یابند.
یونس قانونی گفت که تمام شواهد نشان می‌دهد که طالبان به صلح اعتنا نخواهند کرد. بنابراین، جنگ تعیین‌کننده است.
رییس سابق مجلس نمایندگان گفت که امریکا کاش خروج از افغانستان را بخشی از استراتژی مصالحه عنوان می‌کرد. متأسفانه اکنون مصالحه را بخشی از استراتژی خروج ساخته و این یک اشتباه بزرگ است.
قانونی هشدار داد که با خروج امریکا، افغانستان باردیگر به پایتخت تروریسم و افراط‌گرایان تبدیل می‌شود؛ حوادث یازدهم سپتمبر در امریکا تکرار خواهد شد؛ القاعده تندتر و عقده‌مندتر از گذشته بر می‌گردد. اکنون همه تروریستان منطقه خاورمیانه به جغرافیا نیاز دارند. قانونی گفت که خروج امریکا این ذهنیت را در صفوف گروه‌های تروریستی چون القاعده تداعی می‌کند که طالبان امریکا را به زانو در آوردند و هرچیزی در آینده ممکن است. وی گفت که القاعده و طالبان دارای روابط استراتژیک و بسیار نزدیک هستند.
یونس قانونی افزود که اگر رهبری دولت از انحصار دست بردارد، ساختار را تغییر دهد و مشارکت سیاسی را تأمین کنند، امکان بسیج و دفاع مشترک ملی در برابر طالبان وجود دارد.
قانونی از امریکا خواست که دست‌آوردهای مشترک 20 ساله را قربانی نکند؛ نگذارد افغانستان به پایتخت تروریسم تبدیل شود؛ پاکستان را فشار دهد که طالبان را وادار به مصالحه سازند؛ و کابل را به تغییر و اصلاحات وادارد.
او گفت که تداوم کمک‌های اقتصادی، حمایت از نیروهای امنیتی و حمایت سیاسی از افغانستان بسیار مهم است. قانونی در پایان گفت که امریکا با نظرداشت تهدیدها و خطرات، در استراتژی خروج تجدید نظر کند.

افغانستان,خروج نیروهای خارحی,صلح,طالبان,یونس قانونی