پنج شنبه, ۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

44

قریشی در راه قطر: اعتماد متحدان مهم منطقه‌ای را دربارۀ صلح افغانستان کسب می‌کنیم

30 December 2018

شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان امروز (یک‌شنبه) به منظور صحبت با مقامات قطری در پیوند به گفت‌وگوهای صلح افغانستان، عازم دوحه شد. آقای قریشی در این سفر یک‌روزه با وزیر خارجه، نخست وزیر و معاون نخست‌وزیر قطر دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

روزنامۀ پاکستانی داون نوشت که قریشی در یک ویدیوی تویتری گفت: این سفر بنا به دعوت وزیر خارجه قطر است و پاکستان تصمیم گرفته است که همکاری و اعتماد متحدان مهم منطقه‌ای را در زمینه مسایل منطقه‌ای و افغانستان جلب کند.

قریشی افزود، دوحه در گذشته در روند برقراری صلح و وفاق افغانستان نقش داشت و از این رو، اکنون نیز نظرات این کشور درباره صلح افغانستان حایز اهمیت است.

قطر از سال 2013 میزبان دفتر سیاسی طالبان است. اما عربستان سعودی و امارات متحدۀ عرب، با برگزاری نشست‌های صلح در دوحه مخالفت کرده‌اند. دور پیش مذاکرات صلح در ابوظبی برگزار شد و قرار است نشست بعدی در جده برگزار گردد.

پیشتر وزیر خارجۀ پاکستان به کشورهای ایران، چین، روسیه و افغانستان سفر کرده بود. محور سفرهای آقای قریشی را مذاکرات صلح افغانستان تشکیل می‌دهد.

رایزنی تلفنی وزرای خارجه امریکا و قطر درباره صلح افغانستان

وزیر خارجه امریکا تماس تلفنی‌ای با همتای قطری خود برقرار و در جریان آن از تلاش‌های دوحه در حمایت از روند صلح افغانستان تشکر و قدردانی کرد.

مایک پامپئو، وزیر خارجه امریکا در تماس تلفنی با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، همتای قطری خود به بررسی روابط دوجانبه و راه‌های تقویت و توسعه آن پرداخت.

دولت قطر گفته است که در جریان این گفت‌وگوی تلفنی دو طرف درخصوص پرونده‌های مهم و مشترک و  همچنین پیشرفت اخیر در روند صلح در افغانستان به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

وزیر خارجه آمریکا از تلاش‌های قطر در حمایت از روند صلح در افغانستان تشکر و قدردانی کرد.

افغانستان,پاکستان,خارجه,صلح,قریشی,قطر,گفت و گو,وزیر