سه شنبه, ۲۸ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

نماینده سازمان ملل

مأموریت ناکام

12 June 2022

امیری

مأموریت دیبرالاینز نماینده ویژۀ سازمان ملل متحد پایان یافت. او در کابل با سران طالبان و همچنان حامد کرزی و عبدالله عبدالله وداع کرد. دیبرالاینز در یک مقطع مهم تاریخی، از سازمان ملل متحد در افغانستان نمایندگی کرد. این دیپلمات کانادایی در مارچ ۲۰۲۰ به‌حیث فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل برگزیده شد. پیشتر او به‌عنوان سفیر کانادا در افغانستان و اسرائیل کار کرده و تجربه بیش از ۲۱ سال مأموریت دیپلوماتیک را در کارنامه دارد.

در جریان مأموریت خانم دیبرالاینز حوادث مهم و تاریخی در افغانستان به وقوع پیوست:

تنش‌های ناشی از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۹؛

شروع مذاکرات مستقیم جمهوری اسلامی و طالبان در دوحه؛

خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان؛

و برگشت طالبان و احیای امارت اسلامی افغانستان.  

در این مقطع مهم، انتظار می‌رفت سازمان ملل و به‌طبع نماینده آن در افغانستان، نقش فعال و موثری در مذاکرات صلح‌ُ، خروج مسوولانۀ امریکا از افغانستان و جلوگیری از برگشت طالبان به‌قدرت از راه زور ایفا می‌کرد. اما متأسفانه به‌دلیل حضور یک چهرۀ ضعیف در رأس نمایندگی سازمان ملل در کابل، ملل متحد نتوانست وظیفه و مسوولیت خویش را در جلوگیری از فروپاشی سیاسی و فاجعۀ بشری در افغانستان ایفا کند. در بسیاری از تحولات اخیر در افغانستان، حتا به حیث یک بازیگر سمبولیک هم مطرح نبود و از صحنه غایب بود. در ماه‌های پسین، کار دیبرالاینز به‌گرفتن عکس یادگاری با سران طالبان در کابل خلاصه شده بود.

اکنون دیبرالاینز از افغانستان می‌رود و آنچه برجا می‌گذارد، کشوری است با بیشترین رقم گرسنگان (۹۵ درصد جمعیت افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کند)، دچار خشکسالی و بدتر از همه در چنگ تروریستان و هراس‌افگنان جهانی.

ملل متحد بیشتر از هر وقت دیگر ماهیتش را از دست داده است.

افغانستان,جمشید یما امیری,کابل,مراسم تودیعی,نماینده سازمان ملل