جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

31479415_1598993186876107_8428566314137681920_n

ننگرهار، کانون درگیری فرقه‌ای در افغانستان

12 November 2021

در حملۀ انتحاری بر یک مسجد در ولسوالی سپین غر ننگرهار ده‌ها نمازگزار کشته و زخمی شده‌اند. منابع محلی می‌گویند که یک انفجار نیرومند هنگام ادای نماز جمعه در مسجد جامع سپین غر به وقوع پیوسته است. از تلفات دقیق رویداد اطلاعی در دست نیست. اما برخی منابع از کشته شدن ملا امام و ده‌ها نمازگزار خبر داده‌اند.

پس از پیروزی طالبان در افغانستان، ننگرهار به کانون درگیری‌های فرقه‌ای میان داعش و طالبان تبدیل شده است. نیروهای داعش همه روزه اعضای طالبان را در جلال آباد و ولسوالی‌های ننگرهار هدف قرار می‌دهند. طالبان در واکنش به بازداشت گستردۀ سلفی‌ها و اعضای داعش روی آورده‌اند.

طبق گزارش‌ها، طالبان صدها تن را به ظن عضویت در گروه داعش بازداشت کرده‌اند. داعش در واکنش حملات بر مواضع و اهداف طالبان را تشدید کرده است.

یک منبع محلی گفت که بازداشت سلفی‌ها و وهابی‌ها در جلال‌آباد سبب شده است که بسیاری از اعضای این فرقۀ مذهبی به داعش بپیوندند و یا تصمیم به پیوستن به شاخۀ خراسان داعش بگیرند.

طالبان تلاش دارند که درگیری‌ها در جلال آباد را غیرمهم نشان دهند و به قدر توان از بازتاب آن جلوگیری کنند. اما ناظران باور دارند که با گذشت هر روز درگیری ابعاد تازه تری می‌گیرد.

 

افغانستان,حمله,داعش,درگیری فرقه ای,طالبان,مسجد,ننگرهار