جمعه, ۱۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

01

نگرانی دهلی از توافق عجولانۀ امریکا با طالبان

08 January 2019

کاخ سفید در بیانیه‌یی اعلام کرد که نارندرا مودی نخست‌وزیر هند و دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا ،تلفنی در خصوص راههای گسترش همکاری در افغانستتان و روابط تجاری بین دهلی نو و واشنگتن گفت وگو کردند.

به گزارش تایمز او ایندیا، در بیانیۀ کاخ سفید آمده است: رهبران دو کشور توافق کردند که همکاری راهبردی میان هند و امریکا را در سال ۲۰۱۹ افزایش دهند .

مودی و ترامپ در این گفت‌وگو همچنین در خصوص ثبات امنیتی و رشد منطقه هند و اقیانوسیه و همکاری در افغانستان مذاکره کردند.

دونالد ترامپ به عنوان بخشی از اقدامات خود برای کاهش کسری تجاری امریکا در برابر هند، برای واردات فولاد و آلومینیوم از هند تعرفه گمرکی وضع کرده است.

هند تهدید کرده که اقدامات مشابهی علیه کالاهای امریکایی انجام خواهد داد اما اجرایی کردن تصمیم خود را به پایان ماه جاری موکول کرده است.

در افغانستان ترامپ قصد دارد حدود نیمی از ۱۴ هزار نیروی نظامی خود را از این کشور خارج کند.

بدون شک کاهش حضور نظامی امریکا در افغانستان سبب خواهد شد که عملیات و برنامه‌های آن از جمله آموزش سربازان افغان، حملات هوایی علیه طالبان و سایر گروه‌های شبه نظامی کاهش یابد.

امریکا در سیاست‌های خود هند را به عنوان یک کشور کلیدی برای تحقق صلح و رشد اقتصادی افغانستان معرفی کرده است.

اما به تازه‌گی دونالد ترامپ، اظهارات مودی دربارۀ ایجاد یک کتابخانۀ بزرگ در افغانستان را به سخره گرفت. ترامپ گفت که مودی همواره ساخت کتاب‌خانه را به رخ او می‌کشد، درحالی که نمی داند کسی از آن کتابخانه استفاده می‌کند و یا خیر.

هند در واکنش به اظهارات ترامپ، فهرست اقدامات زیربنایی‌اش را در افغانستان منتشر کرد. دهلی جدید مدعی است که دست کم سه‌ونیم میلیارد دالر را در افغانستان هزینه کرده است.

هند به شدت از خروج نیروهای امریکایی و توافق یکجانبه با طالبان نگران است. دهلی جدید توافق عجولانه با طالبان را به مثابۀ واگذاری قیمومیت افغانستان به پاکستان می‌پندارد.

امریکا,صلح,طالبان,مذاکرات,نگرانی,هند