پنج شنبه, ۳۰ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FcyA8xHWAAABS9C

نگرانی شانگهای از وضعیت افغانستان/ حکومتی فراگیر با مشارکت همه اقوام تشکیل شود

16 September 2022

اعلامیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای: حکومتی فراگیر در افغانستان تشکیل شود

سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای پس از نشست دو روز در سمرقند بر تشکیل حکومتی فراگیر در افغانستان تأکید کردند.

سران کشورهای شانگهای در بیانیۀ مشترک خواهان مشارکت همۀ اقوام، مذاهب و گروه‌های سیاسی افغانستان در قدرت شدند.

این اعلامیه توسط روسای جمهور چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و نخست وزیران هند و پاکستان به تصویب رسیده است.

در اعلامیه آمده است: «کشورهای عضو ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان با مشارکت نمایندگان همه گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی جامعه افغانستان را بسیار مهم می‌دانند.»

سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای تاکید کرده‌اند که حل زودهنگام وضعیت افغانستان، یک عامل مهم در تقویت امنیت کشورهای این سازمان است.

دولت ازبکستان که میزبان نشست امروز بود، گفته است اعلامیه پایانی اجلاس سران کشورهای سازمان شانگهای رویکرد مشترک همه کشورهای عضو برای تضمین ثبات منطقه است.

رییس‌جمهور روسیه در نشست سازمان همکاری شانگهای گفت که یکی از اولویت‌های این سازمان مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی است. ولادیمیر پوتین افزود یکی دیگر از وظایف کلیدی این سازمان حل و فصل درگیری‌ها در امتداد مرزها از جمله در مرزهای افغانستان است.

پیش از صحبت‌های رئیس‌جمهور روسیه، دیگر اعضای سازمان همکاری شانگهای نیز تروریسم در افغانستان را تهدیدی برای آسیای میانه دانستند و بر مبارزه بر آن تاکید کردند.

امامعلی رحمان پیشنهاد کرد که سازمان همکاری شانگهای باید سیستمی جدید برای مبارزه با تروریسم از افغانستان ایجاد کند.

روز گذشته، سازمان پیمان امنیت جمعی که در آن نیز بیشتر کشورهای سازمان همکاری شانگهای عضویت دارند اعلام کرد که صدها جنگجوی داعش به شمال افغانستان منتقل شده‌اند.

افغانستان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است. اما برای دومین سال پی‌هم هیچ نماینده‌ای از این کشور در نشست شانگهای حضور نداشته است. 

برخی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با وجود روابط نزدیک با طالبان، حاضر به دعوت نماینده امارت اسلامی به این نشست نشده‌اند. 

ازبکستان,افغانستان,ایران,تاجیکستان,چین,خبرگزاری کشور,روسیه,سمرقند,شانگهای,طالبان,کشور نیوز