سه شنبه, ۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FP-ze7gWUAYxAO7

نگرانی طالبان از برخورد با مهاجرین/ سفارت ایران: به‌دنبال ایران‌هراسی در جامعۀ افغانستان هستند

10 April 2022

امیرخان متقی، وزیر خارجۀ طالبان، در دیدار با بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل، از برخورد با مهاجرین افغان در ایران ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری کشور، عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان گفت که متقی از امینیان خواست که مراتب نگرانی وی را با مقامات ایرانی شریک سازد.

پیشتر مقام وزارت خارجۀ طالبان، کاردار سفارت ایران در کابل را به وزارت خارجه فراخوانده و دربارۀ رفتار نادرست با مهاجرین اعتراض کرده بود.

این درحالی است که در روزهای پسین، فشارها بر مهاجرین افغانستان در ایران افزایش یافته است.

یکی از دیپلومات‌های سفارت افغانستان در ایران به خبرگزاری کشور گفت که پس از یورش هزاران مهاجر به ایران و حادثۀ مسجد امام رضا، رفتار دولت و مردم ایران با مهاجرین عوض شده است.

ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی به نشر می‌رسد که در آن مأموران پولیس و شهروندان ایرانی مهاجرین افغان را مورد شکنجه و هتک و حرمت قرار می‌دهند.

سفارت ایران در کابل این ویدیوها را جعلی خواند و گفت که دست‌هایی در صدد تخریب روابط برادری ایران و افغانستان است.

سفارت ایران در اعلامیه‌یی گفت: کلیپ‌های منتشره در فضای مجازی مبنی بر آزار و اذیت اتباع افغانستان در ایران به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده در صدد گل آلود ساختن روابط ریشه دار، عمیق و تاریخی بین دو ملت ایران و افغانستان بوده و به دنبال القای ایران هراسی در جامعه افغانستان است.

پس از فروپاشی دولت در افغانستان و پیروزی طالبان، دست‌کم ۱ میلیون افغان به ایران آواره شده‌اند. اکثر مأموران دولتی، نظامیان پیشین و کارگران به ایران رفته اند.

 

 

افغان,افغانستان,ایران,برخورد ایران با مهاجرین,مهاجرین