جمعه, ۳۱ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

2

وزارت تحصیلات عالی: اولین سیستم آموزشی آنلاین به فعالیت آغاز می‌کند

11 February 2019

وزارت تحصیلات عالی می‌گوید: سیستم آموزشی آنلاین با شعار ” علم توانایی است”، زیر نام افغان ایکس، به فعالیت آغاز می‌کند.

فیصل امین، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی امروز(دوشنبه) در یک کنفرانس خبری در کابل افزود: اولین سیستم آموزش آنلاین افغانستان(AfghanX) در شبکه انترنت با کورس‌های آنلاین Massive Open Online Courses (MOOCs)) تحت برنامه آموزش الکترونیکی وزارت تحصیلات عالی آماده گردیده و عملاْ مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

با استفاده از این سیستم، متقاضیان می‌توانند از طریق انترنت بدون محدودیت زمانی و مکانی در همه‌جا و همه وقت با داشتن امکانات ابتدایی مثل موبایل و لپتاپ به کورس‌های تحصیلی (MOOC) دانشگاه‌های معتبر کشور و جهان دسترسی داشته و در ارتقای دانش مسلکی خویش از آن بهره مند گردند.

سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در زمینه اعزام دانشجویان به خارج از کشور گفت که در سال ۱۳۹۷ چهارصد وهشتاد وپنج تن در مقطع لیسانس، ۸۷۴ تن در مقطع ماستری و۱۹۲ تن در مقطع دکترا، به دانشگاه‌های ۴۱ کشور خارجی اعزام شده اند.

در همین حال، ۳۸۷۵ تن در مقطع لیسانس، ۲۰۵۶ تن در مقطع ماستری و۳۵۸ تن دیگر در مقطع دکترا در کشورهای خارجی مشغول تحصیل می باشند.

افزون بر این، ۴۳ برنامه ماستری و۳ برنامه دکترا در دانشگاه‌های دولتی و۳۲ برنامه ماستری در دانشگاه‌های خصوصی، ایجاد گردیده است. وزارت تحصیلات عالی برای ایجاد ۱۱ برنامه ماستری دیگر به کمک بانک جهانی تاسال ۱۴۰۲ در دانشگاه‌های دولتی تلاش می‌کند.

آقای امین افزود که وزارت تحصیلات عالی تا اکنون برای ۱۶ نهاد تحصیلی خصوصی مشمول دانشگاه‌های سلام، کاروان، رنا، باختر، کاتب، آریا، بست، حکیم سنایی، غرجستان، ابن سینا، الفلاح، جامی، خاتم النبیین، دنیا، تابش و خراسان ۱۸۸۲۱ قطعه دیپلوم توزیع کرده است و توزیع دیپلوم برای سایر نهادهای خصوصی زیر کار قرار دارد.

براساس آمار وزارت تحصیلات عالی در حال حاضر بیشتر از ۳۵۰ هزار محصل با حضور ۲۷ درصدی بانوان، در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کشور مشغول ادامه تحصیل می‌باشند. این آمار در مقایسه با سال ۱۳۸۱ که شمار مجموعی دانشجویان دردانشگاه‌ها به ۲۲۶۸۳ نفر می‌رسید، افزایش چشمگیر را نشان می دهد.

آموزشی,آنلاین,افغانستان,تحصیلات عالی,سیستم,وزارت