چهارشنبه, ۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

5f87bb0de25dad19a61b00e0cff4ea7c_XL

وزارت خارجه: نخستین نشست سه‌جانبه افغانستان، امریکا و اوزبیکستان برگزار شد

10 September 2020

شام دیروز چهارشنبه، اولین نشست سه‌جانبه گروه کاری سیاسی افغانستان، امریکا و اوزبیکستان، تحت ریاست میرویس ناب معین سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان با اشتراک فرکت صدیقوف معین وزارت امور خارجه اوزبیکستان و خانم نانسی جکسن معاون بخش آسیای جنوبی و مرکزی وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا، از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کشور، در این نشست ابتدا، معین سیاسی وزارت امور خارجه کشور، با ابراز سپاس از اشتراک کنندگان، از تداوم کمک‌های ایالات متحده امریکا به عنوان کشور دوست و همکار استراتیژیک و جمهوری اوزبیکستان به عنوان کشور برادر و همسایه مهم افغانستان، تشکری نمود.

معین سیاسی تقویت و گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی میان افغانستان و کشورهای منطقه، به ویژه اوزبیکستان را از اولویت‌های اساسی سیاست خارجی افغانستان خوانده اظهار امیدواری کرد که برگزاری این نشست منجر به تقویت و گسترش هر چه بیشتر روابط میان افغانستان، اوزبیکستان و ایالات متحده امریکا گردد و در تحقق صلح با عزت و ثبات دایمی در افغانستان و منطقه کمک کند.

سپس، خانم نانسی جکسن و فرکت صدیقوف، به طور جداگانه، با تقبیح حمله تروریستی دیروز بالای معاون اول ریاست جمهوری افغانستان و ابراز تسلیت به خانواده های قربانیان این حادثه، موضوعات مندرج آجندای این نشست را مهم و ارزنده خواندند. آنان با تاکید بر اهمیت آغاز گفت‌وگو های صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها، حمایت و پشتیبانی کشورهای خویش را از افغانستان با ثبات، متحد، با اقتدار و دموکراتیک با حفظ ارزش‌ها و دستآوردهای ۱۹ سال اخیر، اعلام داشتند.

در ادامه، اشتراک کنندگان این نشست، در باره موضوعات مربوط به صلح و امنیت، حقوق بشر، حقوق اطفال، آزادی بیان، نقش زنان در روند صلح، تقویت و گسترش همکاری های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی میان افغانستان، اوزبیکستان و کشورهای منطقه در چوکات همکاری‌های دو جانبه، سه‌جانبه و چندجانبه، نقش تاشکند در روند صلح افغانستان، اهمیت همکاری‌های مردم با مردم، اتصال منطقه‌یی و موضوعات مرتبط دیگر، بحث و تبادل نظر کردند.

در پایان، اشتراک کنندگان خواهان تداوم گفت‌وگوها و برداشتن گام‌های عملی در راستای تحقق تصامیم گرفته شده این نشست و نشست‌های قبلی این میکانیزم شدند.

 

افغانستان,امریکا,اوزبیکستان,ایالات متحده,کشورنیوز,نشست سه‌جانبه