شنبه, ۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

90531756_2803185249757699_1416239026037325824_o

پمپیو در نقش جان‌کری/ میان‌جیگری میان غنی و عبدالله

23 March 2020

وزیر خارجۀ امریکا در سفرش به کابل امروز(دوشنبه، 4 حمل) با محمد اشرف‌غنی رییس‌جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجرایی پیشین و مدعی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری دیدار و ملاقات کرد.

به گزارش خبرگزاری کشور، مایک پمپئو در سفرش به کابل در پی میانجیگری میان عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی و حل اختلاف سیاسی است.

 به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست‎جمهوری، تیم ثبات و همگرایی اعلام کرد که نتایج انتخابات را نمی‌پذیرد و مراسم تحلیف برپا می‌دارد.

 تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان ناکام ماند و هر دو رهبر حکومت(غنی و عبدالله) مراسم تحلیف جداگانه برگزار کردند.

پس از دیدار غنی با پمپیو ارگ در بیانیه‌یی گفت که دو جانب در پیوند به پروسۀ صلح، اقدامات بعدی در این روند و اجماع منطقوی به خاطر صلح و همچنان وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان، بحث و تبادل نظر کردند.

قصر سپیدار نیز در بیانه‌یی گفت که داکتر عبدالله عبدالله در دیدار با مایک پمپیو در رابطه به اهميت پروسۀ صلح و ضرورت حل بحران سياسى جاری میان افغا‌ن‌ها بحث و تبادل نظر کردند.

سفر مایک پمپیو به کابل درحالی انجام می‌شود که به دلیل بحران سیاسی در کابل مذاکرات صلح داخلی به تعویق افتیده است.

سفر مایک پمپیو به کابل قابل پیش‌بینی بود. پیشتر در انتخابات 2014 ریاست‌جمهوری، اختلاف بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری سبب شد که جان کری وزیر خارجۀ بارک اوباما به کابل بیاید و حکومت وحدت ملی را اساس بگذارد.

اشرف غنی,عبدالله,کابل,مایک پمپیو,میانجیگری