پنج شنبه, ۹ حمل ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

82807767_1321509644719822_4266768503534518272_o

چخانسوری در مراسم معرفی‌اش: بستۀ اصلاحی با قوت عملی می‌شود

23 January 2020

محمد هارون‌چخانسوری بعد از ظهر امروز پنجشنبه توسط سرور دانش معاون دوم ‌رئیس جمهور بعنوان معین سیاسی و سرپرست وزارت‌ امور خارجه معرفی شد.

سرور دانش در محفل معرفی هارون چخانسوری بعنوان معین سیاسی و سرپرست وزارت امور خارجه، وی را یک شخصیت مدبر و وفادار به نظام و منافع ملی افغانستان خواند و ابراز امیدواری کرد که وی بتواند در شرایط حساس امروز، اصلاحات لازم را در دستگاه دیپلماسی کشور تطبیق کند.

دانش با اشاره به مفاد مواد شش، هفت و هشت قانون اساسی تأکید کرد که دستگاه دیپلماسی کشور برای تطبیق احکام قانون اساسی در راستای پیگیری منافع ملی و رفاه عمومی کشور و تعاملات مؤثر با کشورها، نیازمند اصلاحات جدی، ظرفیت سازی عالی و ایجاد همکاری‌های تیمی در ساختار دستگاه دیپلماسی کشور می‌باشد.

به گفته معاون ریس جمهور، ضرورت تأمین صلح باعزت، زمینه سازی برای سرمایه گذاری های اقتصادی در کشور و همکاری متقابل با کشورها از فاکتورهای اصلی و مهم در تنظیم روابط خارجی کشور می باشند که باید دستگاه دیپلماسی افغانستان از هر مناسبتی برای تحقق آن ها استفاده درست کند.

دانش گفت که دستگاه دیپلماسی کشور باید توانایی جدی بر شناسایی جنگ و صلح، فقر و ضرورت مبادلات تجاری با کشورها و نحوه همکاری باکشورهای دیگر را دارا باشد. وی افزود که جهان اکنون تبدیل به یک دهکده شده است و منافع و زیان دولت ها در این دهکده باهم گره خورده است. او تصریح کرد:” اگر واقع بینانه فکر شود حتی امنیت ملی کشورها نیز وابسته به همدیگر است و اگر کشوری بخواهد امنیت ملی خود را تنها با نگاه به منافع خود در نظر گرفته و امنیت ملی دیگران را نادیده بگیرد، هرگز به هدف یعنی تأمین امنیت ملی خود هم دست نمی یابد.”

 

دانش یاد آور شد که افغانستان به سبب وضعیت ژئوپلیتیکی اش نقش یک‌چهار راه را در منطقه دارد و طرح پنج‌حلقه ی رئیس جمهور، برای حفظ و کسب منافع ملی کشور یک چارچوب مناسب برای تنظیم اولویت ها در سیاست خارجی کشور است.

معاون رئیس جمهور ضمن قدردانی از تلاش هایی که تاکنون در راه اصلاحات در وزارت امور خارجه انجام گرفته، به برخی از چالش های موجود نیز اشاره کرد. به گفته استاد دانش در برخی از سفارت خانه ها و جنرال قنسولی های افغانستان از منافع ملی کشور، حقوق مهاجران افغانستان به خوبی حفاظت و حمایت نمی شود که در این راستا باید توجه جدی روی دست گرفته شود.

وی از سرپرست جدید وزارت امور خارجه خواست که رسیدگی به چالش ها، انجام اصلاحات لازم، بازنگری در لوایح و مقررات بر حسب نیازهای روز و جذب کدرهای متخصص و وفادار به نظام و منافع ملی را در اولویت کاری خود قرار دهد.

در این محفل همچنین ادریس زمان معین سیاسی و سرپرست پیشین وزارت امور خارجه نیز صحبت کرد. وی یاد آور شد که در زمان سرپرستی اش در وزارت امور خارجه، وظایف محوله را با کمک همکاران اش با تمام توان به پیش برده است. به گفته ادریس زمان نتیجه آن تلاش ها اکنون به صورت یک بسته اصلاحی در وزارت امور خارجه تهیه و آماده تطبیق است.

همچنین، هارون چخانسوری معین سیاسی و سرپرست وزارت امورخارجه در صحبت خود از اعتماد رهبری حکومت وحدت ملی نسبت به تقرر خودش بعنون سرپرست وزارت امور خارجه سپاسگزاری کرد و تعهد سپرد که رهنمود های مطرح شده را در راستای اصلاحات و مدیریت سالم در دستگاه دیپلماسی کشور عملا تطبیق خواهد کرد.

وی گفت که بسته اصلاحی را که اکنون برای انجام اصلاحات در وزارت امور خارجه تهیه شده است، با تمام توان تطبیق خواهد کرد.

او یاد آور شد که طرح پنج‌حلقه ای سیاست خارجی کشور به صورت مناسب پیگیری و تطبیق خواهد شد که برقراری روابط مستحکم میان افعانستان و کشورهای منطقه و جهان در اولویت خواهد بود.

آقای چخانسوری اطمینان داد که در مراحل تطبیق اصلاحات در وزارت امور خارجه هیچ کارمندی این وزارت، سلب وظیفه نخواهد شد.

اصلاحات,چخانسوری,دانش,وزارت خارجه